Nåt händer i min mage



Det har nu gått en och en halv vecka sedan jag började mitt viktminskningsprojekt och under den här tiden har jag lyckats minska min vikt med drygt ett kilo. Min ambition är att gå ner ca ett kilo i veckan så hittills är jag rätt nöjd med resultatet.

Att gå ner i vikt är i allra högsta grad en mental historia. Det handlar om att bestämma sig för vad man vill uppnå och sedan förverkliga det. Konstigare än så är det inte.

Min metod att gå ner i vikt är ganska okomplicerad. Jag äter frukost på morgonen, samt äter vanlig husmanskost till lunch och middag - fast endast en portion varje gång (tidigare brukade jag ta både två och tre portioner, bara för att det var så gott). Dessutom har jag helt slutat att äta fikabröd, istället äter jag en frukt som kvällsfika. Varannan dag tar jag också en promenad på minst 40 minuter.

Visst, att leva upp till de nya sunda ambitionerna är naturligtvis lättare sagt än gjort. När jag äter middag så måste jag fokusera ordentligt på att endast ta en portion. Och framåt åttatiden på kvällen, när suget efter något gott kvällsfika kommer, då måste jag mobilisera mina mentala krafter för att inte stoppa något gott i munnen (typ bullar eller muffins eller nåt annat gott som ofta finns i kylen).

Fast jag tror att det här med att stoppa något gott i munnen egentligen bara är en reflex. Hittills under min viktminskningsperiod har jag inte haft några större problem med att undvika sötsaker. Det handlar bara om att vara fokuserad, och att tänka på vad man gör. Och om man vänjer sig vid att inte äta sötsaker, då blir det tills slut också en vana.

Men jag har en lång väg kvar innan jag är i mål. I skrivande stund väger jag ca 95 kilo och målet är att åtminstone komma ner under 90 kilo, helst ner till en vikt av 87 kilo. 

Under de närmaste dagarna kommer jag inte att kunna uppdatera min viktkurva. Tillsammans med delar av familjen ska jag nämligen åka till fjälls för en lite skidsemester. Vi tänkte nämligen avsluta vintern med lite frisk fjälluft och en hel del god mat (!?). Just det, god mat ska det bli - men vällagad, och i lagom mängd.

Tidigare bloggat om mitt viktminskningsprojekt:
Min aktuella viktkurva
Jag vill gå ner i vikt

Det som händer i min mage är väl egentligen att den är på väg att bli lite mindre. Förhoppningsvis ska jag inte råka ut för samma fenomen som Homer på bilden ovan.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,
#1 - Beate

Lycka till Per-Anders. Du v i l l gå ner i vikt och då funkar det också.

Kommer inte ihåg om jag har sagt det tidigare: jag gillar ju inte söta saker, så det är ju lätt för mig att säga men ha lite morötter eller gurka hemma som du dippar i lätt crème fraiche som du kryddat med vitlök t ex. Ät två istället för tre potatisar under lunchen. Byt husmanskost mot Sushi eller annan japansk/thailändsk mat någon gång i veckan: mycket nyttigare en Pyttipanna och stabbiga såser... godare också.

Åk mycket skidor (men bryt inte benet), då rasar du ytterligare ett kilo.



PS. Nej, jag är inte "snorkig" eller så, men jag tycker man ska sporra personer som verkligen vill gå ner i vikt. Dessutom är jag lite "konstigt" kräsen (och gnällig) vad gäller mat. Å som kuriosa: jag hatar broccoli, brysselkål och rivna morötter. Squash gillar jag inte heller... DS

#2 - Per-Anders

Beate: Det där med morötter och gurka i lätt crème fraiche var ett bra tips. Kan funka om man vill ha nåt litet extra när det är helg. Tack för tipset!

#3 - Tina

P-A, jag vill inte vara den som sabbar dina planer, men du får räkna med principen "1 kg ner - 2 kg upp" när vi åker till fjälls ;) Om ni inte ska åka längdskidor när vi åker slalom förstås, då kan det gå jämnt ut.

#4 - Kerstin

Du klarar det!

Låt det ta tid, bättre att gå långsamt fram än inte alls, om Du förstår hur jag menar!? Dessutom så får Du behålla vikten som Du uppnår om Du tar tid på Dig!

h

Ha en riktigt skön tid i fjällvärlden:D

#5 - Mia

morötter är inte dumt att ta till... istället för godis, bullar eller vad man nu kan bli sugen på.

#6 - lisa

Kämpa på, du klarar det!



Är själv mitt i viktminkningskarusellen, inte lätt alla gånger, men vägrar att avvika från mitt mål!



Du är på rätt spår, man måste ändra livsstil och tänk, själva grundeteendet måste ändras.



Lycka till!

#7 - Selma

Det är märkligt vad mycket man stoppar i sig utan att tänka på det. Finns det inget att tugga på går det oftast alldeles utmärkt det också.

#8 - Cina

Vad duktig du är! Att tänka långsiktigt kan ju kännas oupnåeligt, små delmål behöver man! Låter härligt med en fjälltur, livets goda! Trevlig resa!

#9 - Per-Anders

Tina: Jag räknar med att göra ett tillfälligt avbrott i viktnedgången under fjällvistelsen.



Kerstin: Just det, det bästa är att skynda långsamt.



Mia: Morötter är alltid gott, men de ska vara råa.



Lisa: Jo det gäller att försöka fullfölja det man bestämt sig för.



Selma: Onödigt ätande är en ovana man kan träna bort.



Cina: Tack, det är riktigt mysigt här i fjällen. Just nu snöar det rejält.