Jag vill gå ner i vikt



I söndags kväll, typ vid niotiden, bestämde jag mig: Nu ska jag gå ner i vikt.

Jag har under en tid känt mig uppsvälld och lite obehaglig till mods, och kulmen kom under påskhelgen. Efter ett kopiöst ätande av diverse godsaker (allt från fläskfilé med klyftpotatis, till sambons fantastiska bakverk) så kände jag till slut att det blev för mycket. Jag mådde nästan illa, och fick också lite ont i magen.

I takt med att mitt födointag legat på topp, har också mitt motionerande under en längre tid legat på noll. Detta sammantaget har medfört att jag helt enkelt blivit för tjock.

För några år sedan genomförde jag ett framgångsrikt viktminskningsprojekt, vilket resulterade i att jag gick ner nästan 10 kilo på tre månader. Jag kände då stark motivation eftersom jag måste gå ner i vikt inför en operation.

Den gången tog jag hjälp av Viktklubb.se, vilket jag tyckte funkade väldigt bra. Men den här gången tänkte jag försöka gå ner i vikt alldeles på egen hand, utan hjälp utifrån.

Min strategi blir densamma som förra gången: vanlig hederlig kaloribantning, och inget GI-tjafs. Jag tänker äta vanlig husmanskost, men lagom stora portioner, och jag tänker helt sluta med fikabröd och godis. Dessutom tänker jag ta regelbundna långpromenader, minst tre gånger i veckan.

Målet är att gå ner ungefär 10 kilo så att jag hamnar på 87 kilo. Första delmålet blir dock att komma under 90 kilo.

Som en extra press på mig lägger jag ut min aktuella vikt i bloggen, så hela bloggsfären kan följa hur jag tunnas ut, kilo för kilo. Ska bli spännande att se hur jag lyckas.

Kurvan ovan visar innevarande månads viktutveckling (eller kanske hellre - viktavveckling).


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Aftonbladet:
”Gången ger mig så mycket”
#1 - Mia

Lycka till, säger jag.



Jag har också använt mig av viktklubb.se för några år sedan och gick då ned nästan 15 kg. Det gäller att vara medveten om vad man stoppar i sig, och hur mycket i samklang med hur mycket man rör sig. En gammal beprövad metod som jag tycker är det enda riktiga. Egentligen borde jag göra dig sällskap, men är nog inte 100-procentigt motiverad just nu. För det behövs också. Jag hejar gärna på dig!

#2 - Ailas

Grattis till ett bra beslut! Kom nu bara ihåg att det handlar just om "beslut", så inget fusk där... Kommer att följa dig med en skolfrökens stränga blick; vi ser precis allt. :)



Den gångna vintern innebar även för min del alldeles för lite rörelse och nog en del tröstätning, så kanske borde även jag försöka hänga av mig några kilon? Har plockat fram cykeln nu och räknar med att det räcker. Banta med kalorijakt och sådant vill jag inte. Oftast blir resultatet bara så kallad jojo-effekt. Det gäller att finna rätt balans mellan rörelse och intag, simpelt. :D

#3 - Maja

Du verkar ha en bra plan i alla fall:)

#4 - Selma

Duktigt! Själv borde jag också ta itu med mig efter en betydande svullande speciellt under påsken.

#5 - Kerstin

Skall följa Dina förehavande med stort intresse, försöka nå mitt mål också!

Viljan är det viktigaste också det svåraste! Att hålla vikten när målet är uppnått! Gud så beskäftig jag låter men jag har egna misslyckanden i tankarna:(

Håller tummarna!

#6 - Okänd

Det här blir kul att följa.

eftersom du verkar ha planen klar ska jag bespara dig mina amatörtips - vilka förövrigt ändå verkade likna dina egna, så förlusten är minimal.



En tanke bara:

En kul övning kan vara att försöka gå ner i vikt utan att använda vågen (alltså strunta i vikten helt) och istället mäta måttet runt magen med ett måttband.



/T

#7 - Em

Själv rasar jag i vikt när jag äter efter LCHF (Kostdoktorn.se). Men efter vad jag förstår vill du äta som du är van vid. Vill man bara tillräckligt och kommer igång och börjar se resultat, så brukar det hjälpa mycket. Lycka till!

#8 - Per-Anders

Mia: Viktklubb.se är bra. Jag gillar alla mätvärden som finns där.



Ailas: Skolfrökens stränga blick... då är det bäst jag skärper mig då.



Maja: Jo det är viktigt att ha en strategi.



Selma: Jag kände att nu är det dags.



Kerstin: Just precis. Förra gången jag gick ner i vikt inför operationen så gick jag upp allt igen när operatioen var avklarad. Det gäller att jobba med diciplinen.



Okänd: När jag bantade med Viktklubb.nu ingick det mätning av midjemåttet med måttband. Men midjemåttet minskar så litet jämfört med vikten så därför ser man resultatet bättre genom att väga sig. Jag gillar nämligen det här med kurvor och diagram.



Em: Jag respekterar de som vill minska sin vikt med LCHF och GI-metoden men själv föredrar jag det traditionella sättet att gå ner i vikt: "vanlig" husmanskost och motion.

#9 - Beate

Bra Per-Anders! Känner du dig inte tillfreds med din vikt så tycker jag att du gör helt rätt att banta. Å du har ju redan rasat drygt ett kilo. Ska bli roligt att följa om du har viljestyrka nog att fullfölja planen. Önskar dig verkligen lycka till!!!



PS. Jag hatar viktfixering och hävdar alltid att man ska trivas med sig själv hur man än ser ut. Men om man vantrivs eller vill satsa på "förebyggande underhåll" så tycker jag att det är skitbra. DS

#10 - Lisbeth

Du är så underbar, P-A, vet du det! Helt underbar!

När du intresserar dig för något, så genomsyrar det allt, precis allt! Jag blir så glad ;D

Bilden i headern, av dig på vågen, ämnet i texten... you name it!



Du kommer att lyckas - du gör allt som Mia de Neergaard lärde ut (http://www.humanpotential.se/) o som jag lärt mig inom Feng shui... afirmationer.



Lycka till, min vän!

#11 - Per-Anders

Beate: Viktfixering struntar jag fullständigt i. För mig handlar det helt och hållet om att må bra.



Lisbeth: Jo det handlar om att bestämma sig, och sedan försöka förverkliga det. Förhoppningsvis kommer man i alla fall en bit på vägen.

#12 - Helen

Heja! Jag kommer att följa och heja så mycket jag kan. Att investera i hälsan är den viktigaste investeringen man kan göra.

#13 - Per-Anders

Helen: För mig handlar det också om att investera i välbefinnandet.

#14 - Fredrik

Trevligt initiativ. Men har du provat VLCD-metoden för att gå ner i vikt snabbt? Jag rekommenderar den verkligen och den ger snabbt resultat.



Jag är själv inne på min andra kur av den. Den första veckan är lite jobbig, men sen känns det så bra :)

#15 - Per-Anders

Fredrik: Tack för tipset, men jag är inte så intresserad av att gå ner snabbt. Jag vill gå ner i lagom snabb takt.

#16 - Micke

Lycka till med viktnedgången! Jag tror det är helt rätt att lägga upp viktkurvan i bloggen som motivation - går det åt fel håll får man helt enkelt skämmas! ;)

Även att få ner sin plan i skrift hjälper till kan jag lova!

#17 - gå ner i vikt snabbt

Säger bara som Micke säger ovan - lägg upp viktkurvan på bloggen.

#18 - Gå ner i vikt.

Lycka till med att gå ner i vikt !

#19 - Anonym

Deltagare till nytt livsstilsprogram sökes.



Vi söker nu deltagare till ett nytt livsstilsprogram där träning, hälsa och skönhet står i fokus. Är du överviktig och lever ett ohälsosamt liv?



Nu har du chansen att åka till Hollywood och göra den förändring du alltid har drömt om.



Skicka in en bild och en presentation där du berättar om dig själv och din livssituation till: [email protected]