Kul att gå på restaurang och slippa ge dricks

Egon
Ibland blir man lite extra glad av ett restaurangbesök.

Jag befinner mig just nu i Trondheim, Norge. Här är jag på några dagars besök tillsammans med sambon. Trondheim är en trevlig stad med en skön storstadskänsla, samtidigt som staden också har en behagligt lugn atmosfär. Jag gillar Norge och jag gillar norrmännen. Språket och människorna gör mig glad.

Igår åt vi middag på restaurang Egon i centrala Trondheim. Restaurangen är inrymd i, vad jag förmodar, en gammal industrilokal, med rustik träinredning och dekorerad med diverse roliga prylar. Inne i restaurangen började man med att titta på menyn och memorera bordsnumret. Därefter går man till beställningsdisken och beställer sin mat samtidigt som man också betalar. En stund senare kommer en servitör ut med maten.

För mig blev Egon en positiv restaurangupplevelse. Väldigt god mat (jag åt spare ribs och sambon filé black and white), man slapp fundera på att ge dricks och när man ätit klart var det bara att gå (maten var ju redan betald). Dessutom stod det ett lösenord på kvittot så man kunde logga in på restaurangens trådlösa nätverk.

Var då servicen dålig eftersom man inte kunde ge dricks? Nej, inte alls. Tvärtom. Alla bland personalen var jättetrevliga och gjorde allt de kunde för att man skulle trivas under besöket. Jag tycker dricks är ett förlegat system som inte behövs. Jag får inte dricks på mitt arbete men jag är ju ändå väldigt angelägen att göra ett bra jobb för det.

Bilden ovan: Egon är en restaurang i tre våningar inredd med "gammalt" trä och tegel. Dekorationerna var allt från gamla telefoner och räknemaskiner till en gammal moped (se bilden ovan). Ett härligt ställe som kan rekomenderas.

Sommarstiltje på bloggen

Vissa saker känns väldigt somriga på något vis. Exempelvis att spela bangolf (eller minigolf som många kallar det).

För ett par veckor sedan, när vi var i Norrfällsviken, spelade jag bangolf tillsammans med familjen. En av banorna var utformade som en liten kopia av Höga Kustenbron (se bilden ovan). Kreativt och snyggt, tycker jag.

Jag tycker det är ganska kul (inte superkul men hyfsat kul, typ 6 på en tiogradig skala) att spela bangolf. Det trista är att man måste räkna poäng. Jag vill helst bara slå bollen och slippa tänka. Tänker gör jag tillräckligt mycket i vanliga fall (okej, kanske inte alltid då heller men i alla fall betydligt mer än när jag har semester).

För övrigt råder lite sommarstiltje här på bloggen. De senaste dagarna har varit varma och soliga och då gäller det att passa på att vistas utomhus så mycket som möjligt. Sitta vid datorn kommer det att finnas tid till längre fram.

Läs även andra bloggares åsikter om semester, sommar, minigolf, bangolf, Norrfällsviken, Norrland, Höga Kusten

Breivik står för allt jag tar avstånd från

Idag är det ett år sedan terroristen Anders Behring Breivik genomförde sina fruktansvärda terrorattentat i Oslo. Han gjorde det som ett motstånd mot det mångkulturella samhället och ser sig själv som en soldat i krig.

I en debattartikel i Aftonbladet beskriver Elisabeth Skarsbø Moen, debattredaktör och kolumnist på VG i Norge, hur Norge blivit ett delat folk efter 22 juli ifjol. Många är öppna med sina rasistiska åsikter men Moen menar dock att majoriteten av Norrmännen faktiskt välkomnar ett mångkulturellt samhälle. Jag hoppas och tror hon har rätt.

Mycket har sagts om Breivik och hans terrorattentat och jag har egentligen inte så mycket mer att tillägga än att han representerar allt det jag inte står för: våld, hat och inskränkthet. Jag vill istället att värderingar som öppenhet, demokrati och alla människors lika värde ska vara bärande i vårt gemensamma samhälle. Förhoppningsvis ska vi även fortsättningsvis vara en majoritet som delar den visionen.

DN:
Till slut kom Springsteen
Högtidlig kransnedläggning på årsdagen

Läs även andra bloggares åsikter om Breivik, Oslo, Utöja, demokrati, öppenhet

Finns det något tråkigare än sommarlekar?

Fråga: Finns det något tråkigare än att spela kubb?

Svar: Ja, att spela boule.

Uppe på vinden har vi en stor plastsäck fylld med diverse sommarleksaker. Alltså en samling plastsaker som exempelvis frisbee och strandtennisbollar mm. Själv är jag inte så där väldigt road av att ägna mig åt diverse plastlekar på gräsmattan, men ibland uppstår sociala situationer då det är nödvändigt.

Det finns dock vissa sommarlekar som faktiskt kan vara riktigt roliga, ibland, men de flesta är helt enkelt ohyggligt tråkiga. Som en vägledning kommer här min analys av nedanstående sommaraktiviteter.

Badminton: En klassiker som fanns redan när jag var barn. Om man vill vara riktigt ambitiös kan man ha ett nät uppspänt mellan spelarna. Men det går lika bra utan nät, för då slipper man räkna poäng.

Kubb: Så jävla tråkigt. För mig är det fullständigt olidligt att stå där och kasta omkull dessa träklumpar. Det tar ju sån himla tid. Och när matchen äntligen är över då skriker någon: "Men nu måste förlorarna få revansch". Och så måste man stå ut med ännu en timmes lidande.

Frisbee: Min personliga favorit. Jag tycker faktiskt det är riktigt roligt att kasta frisbee. Det är kul när man får in tekniken och man lyckas göra fina och raka kast. Och det bästa av allt: man behöver inte räkna några poäng. Därmed kan man sluta att kasta precis när man vill.

Krocket: Ännu en sån där tråkig och tidskrävande aktivitet. Under mitt liv har jag många traumatiska minnen från oändliga krocketmatcher med myggbett och fuskande motspelare.

Boule: Det absolut tråkigaste spelet av dem alla. Jag ser inget som helst nöje i att stå där och kasta klot mot en lite träkula. Ytterligare en sån där aktivitet som kan hålla på i evigheter.

Fotboll på gräsmattan: I våran plastsäck finns en plastboll, målad som en fotboll, med alltför lite luft i. Den är användbar när man vill spela fotboll med små barn (eller små hundar) som är på besök. Det är alltid trevligt när man kan glädja de små liven.

Strandtennis: En aktivitet jag kan acceptera. Jag tycker det är ganska lättsamt att slå en boll mellan varandra med stora plastracketar.

Kasta badboll: Lämplig företrädesvis på badstränder. Om man har en badboll med sig brukar man inte behöva gå så långt ut i vattnet. Fördelen är också att man kan bryta när man blir less.

Sitta i skuggan och sova: Underskattad aktivitet som jag gillar. Brukar dock inte vara så uppskattat när man har gäster.

Håller du inte med? Svara gärna på enkäten här nedan.

(Detta inlägg är tidigare publicerat sommaren 2010. Men jag tycker det är så bra att jag vill dela med mig av det en gång till.)

Läs även andra bloggares åsikter om sommarlekar, badminton, kubb, frisbee, krocket, boule, fotboll, strandtennis, badboll

De kallas lupiner

Vi åker i bilen på vägen mellan Nordingrå och Norrfällsviken. Landskapet är vackert och färgerna skiftar i olika nyanser av grönt. Här och var bryts färgerna av med inslag av lila och rosa.

Jag: Titta vilka fina puliner!

Sambon: De kallas lupiner. Ja, de är vackra.

Självklart stannade jag och tog bilder.

Läs även andra bloggares åsikter om Höga kusten, Nordingrå, Norrland, lupiner, Norrfällsviken, sommar, semester

Ikväll blir det snöstorm i ett regnigt Norrfällsviken

Nu är vi tillbaka i vår hyrstuga i Norrfällsviken. Här regnar det floder men jag tycker faktiskt det är ok. Det är ganska skönt att få krypa ner i soffan och slippa pressen att behöva ägna sig åt hurtiga utomhusaktiviteter i solskenet. Jag har ju trots allt semester och då vill jag vila.

Åtminstone ett tag.

För ikväll tar det slut på lugnet. Då ska nämligen jag och sambon bege oss till närbelägna Norrfällsvikens hotell & konferens och röja med rockgruppen Snowstorm. Någon som minns dem? De hade en hitlåt 1980 som hette Sommarnatt och det är den enda låt som jag förknippar med dem. Det ska bli intressant att få höra ikväll om de har någon ytterligare låt på repertoaren.

Bilden ovan: så här ser sambon och jag ut när vi röjer loss på semestern.

Så får tjuven en överraskning

Det sägs att man inte ska berätta på nätet när man reser bort på semester. Skälet är att inte locka inbrottstjuvar att komma och göra inbrott. Jag gör tvärtom. Den här veckan har vi hyrt en stuga i Norrfällsviken vilket jag berättat om både på Facebook och i min blogg. Grejen är att vi tillfälligt avbrutit vår stugvistelsevistelse och nu är hemma några nätter. Det innebär att eventuella inbrottstjuvar blir tagna på bar gärning om de bryter sig in i vårt hem.

Så mitt buskap till alla inbrottstjuvar är: Min sambo och jag är oberäkneliga. Än är vi här, än är vi där. Ta inte risken att träffa på oss, för det vill ni inte. Vi åt nämligen rejält kryddad kebab med bönor till middag.

Aftonbladet:
Tjuven undviker villor med larm

Läs även andra bloggares åsikter om Facebook, sociala medier, internet, nätet, kriminalitet, rättsväsendet, kebab

Semester

Äntligen har jag semester. Den inleder jag med några dagar i Norrfällsviken vid Ångermanlandskusten. Här är vackert och avkopplande. Bilden ovan tog jag med mobilen vid marinan igår kväll.

(Uppdaterat 9 juli, 20:00: Jag och tekniken var inte riktigt överens igår men nu har jag fixat så att bilden ovan syns.)

Läs även andra bloggares åsikter om semester, Norrfällsviken, Ångermanland, Norrland

När hösten väntar bakom hörnet

Det känns faktiskt lite konstigt. Sommaren har just startat och vad händer? Jo, årets höstkatalog från Ellos dimper ner i brevlådan. Ska det vara nödvändigt? Jag har ingen lust att bli påmind om hösten när det fortfarande är juli och jag inte ens påbörjat min semester. Nu vill jag ha högsommarvärme och lata dagar på altanen.

Fattas bara att det kommer julreklam också. Och kanske snö. Då skulle det verkligen vara dags att vi får byta regering.

Läs även andra bloggares åsikter om Ellos, reklam, höstkatalog, sommar, höst

Dödsföraktande besökare på Gatufesten

Gatufesten onsdag kväll. Några spontana intryck:

1. Bra utbud av spännande mat i de mindre mattälten efter Storgatan. Jag provade grekisk gyros och det var riktigt gott och mättande.

2. Jag undvek området kring Stora Torget och Storgatan på grund av den oerhörda trängseln. Det var betydligt trevligare nere vid ån.

3. Hur i helvete kan människor frivilligt sätta sig i dessa monsterkaruseller (typ som på bilden ovan som jag tog nu ikväll) som finns på Gatufestens tivoliområde? Jag bara undrar. Om jag skulle åka i något dylikt skulle jag troligen dö. Om jag mot förmodan skulle överleva skulle jag i alla fall spy kaskader och hamna i något existentialistisk trauma och aldrig bli människa mer igen. Usch!

4. På förra årets upplaga av Sundsvalls Gatufest var jag väldigt irriterad på alla expressäljare som ville pracka på mig diverse TV- och mobilabonnemang. I år kändes de inte lika påträngande vilket gläder mig. Jag tog även tacksamt emot en liten flaska med deodorant av ett gäng ungdomar utklädda till amerikanska poliser. Under stort väsen gick de omkring och delade ut gratisprover till Gatufestens besökare.

5. Nu är årets Gatufest över för min del.

Slink Inn och Amanda Lovevind prisades på invigningen av Gatufesten

Läs även andra bloggares åsikter om Gatufesten, Sundsvalls gatufest

Jag tänker inte gå på Gatufesten...

...mer än möjligen på onsdag då det är gratis inträde.

Den här veckan arrangeras Sundsvalls Gatufest för tjugofemte året i rad. Som vanligt är nyckelorden mat, musik och massor med människor.

Gatufesten pågår hela veckan men det är inträde endast torsdag, fredag och lördag. I år kostar visst en tredagars biljett närmare 1000 kronor och så mycket är jag definitivt inte intresserad att betala bara för att få trängas med en massa folk.

Men om det är gratis - då kan jag tänka mig att trängas. Jag tänker faktiskt gå på Gatufesten en sväng i morgon kväll (onsdag) då det är gratis inträde. Att gå på Gatufesten under gratisonsdagen hör liksom till och då brukar det vara fruktansvärt mycket folk. Men vad står man inte ut med när det är gratis?.

Idag åt jag lunch i ett av mattälten på Gatufesten. Av alla mattälten som stod till buds valde till slut Kårhustältet. De hade bra mat till ett bra pris.

I år har jag ingen riktig koll på vilka artister som är med. Ungdomarna i familjen säger att den jamaikanske popgossen Sean Paul är ett dragplåster. Själv har jag inte ens hört talas om honom. I studiesyfte kollade jag in en video med honom på nätet och han påminde en del om Sean Banan. Kanske ingen tillfällighet att de har samma förnamn.

Gatufesten lockar alltså inte mig utan istället ser jag fram emot Konsertfesten i Norrporten Arena i början av augusti. Höjdpunkten då blir Bryan Adams och då tänker jag rocka hårt. Kanske välta en polisbil eller nåt.

Eller stå armkrok med sambon och sjunga med i Summer of ´69.

Bilden ovan tog jag idag på bygget av en av scenerna på Sundsvalls Gatufest.

Polisen varnar för ficktjuvar
Systembolaget får begränsade öppettider

Dagbladet:
Sex fyllerister omhändertogs på Gatufesten
Torrlagda efterfester väntar för stjärnorna

Läs även andra bloggares åsikter om Sundsvalls Gatufest, gatufesten, sommarfestival, rockfestival, Konsertfesten, Bryan Adams

I morgon har jag kanske på mig bandana

Jag skulle cykla till ICA och handla. Mjölk, filmjölk och en limpa.

Jag ville klä mig i bandana. Men sambon sa att jag inte fick det.

"Du kan inte mena allvar. Man kan inte gå på ICA och ha på sig bandana. Dessutom är du orakad. Du skämmer ut dig", sa hon.

Jag cyklade till ICA utan bandana. Men i morgon tänker jag cykla till COOP. Då kanske jag får ha bandanan på mig.

Läs även andra bloggares åsikter om bandana, skämskudde, ICA, Coop

SD lyssnar på experstisen - och ändrar sig

Idag är det 1 juli och Politikerveckan i Almedalen har startat. Jag tittar på Almedalsveckans officiella hemsida och ögnar igenom rubrikerna på några av alla evenemang och seminarier som ska äga rum. Några av rubrikerna väcker min nyfikenhet. Exempelvis:

"Varför slutar svenskar inte sola ens efter hudcancer?"

Evenemanget arrangeras av något som kallas Nätverket mot cancer Solskola och i beskrivningen står det att man ska diskutera svenskarnas solvanor, attityder till skönhetsideal och riskerna med för mycket solexponering.

Intressant att ett sådant ämne diskuteras i Almedalen. Frågan i titeln på evenemanget är naturligtvis helt rätt och det kunde lika gärna ha stått "Varför slutar inte svenskar att röka ens efter lungcancer?" eller möjligen också "Varför är svenska folket idioter?"

Ett annat evenemang under veckan har rubriken: "Hur ska man lyssna på politikerna för att höra vad de egentligen säger och möjligen menar?" Seminariet handlar om retorik och efter att ha läst frågan tre gånger tror jag svaret är: "Ja det kan man verkligen fråga sig."

Övriga seminarier handlar om allt från blodförtunnande medel och småföretagande till ekonomi och sociala medier. Politiker, lobbyister och mediafolk på plats verkar ha många åsikter att fundera på.

I Almedalen finns också Aftonbladet och på web-TV intervjuade man idag Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson. Han berättar att SD nu är för ett femte jobbskatteavdrag vilket partiet tidigare sagt nej till. När intervjuaren Karin Magnusson frågar varför SD ändrat sig så svarar Jimmie Åkesson att man lyssnat på expertisens (finansdepartementets) omdöme.

Wow. Var det så enkelt?

Tänk om det skulle inträffa att SD lyssnar på expertis som säger att främlingsfientlighet är fel och mångkultur är bra. Vad skulle hända då? Lägger de ner partiet?

DN:
Åkesson ”tjatade” om invandring och såg ”ett kallt Sverige”
Jimmie Åkesson tror att statsministern ringer efter valet
Gästkolumnen: Munkavlen är en myt

Aftonbladet:
Åkesson: "Ett monsterbygge sker i Europa"
Jimmie Åkesson: "Alla ska med"

Sd startade Almedalsveckan

Läs även andra bloggares åsikter om Sverigedemokraterna, SD, Almedalen, Politikerveckan, Almedalsveckan, politik, rökning, främlingsfientlighet, mångkultur