Min konst är också konst

 
Vem bestämmer vad som är konst? 
 
I julas hade vi en julgran. Och när julen var över slängde vi ut julgranen på gården. För att det rent praktiskt skulle gå lättare att få ut granen ur huset klippte jag bort grenarna från granen med en sekatör. Resultatet blev alltså en granstam i en julgransfot stående i snön på vår gård.
 
Jag tyckte den var fin och lät den stå kvar i snön som en dekoration (jag tog också en bild av den som jag hade med i ett bidrag till Fototriss). 
 
Faktum är att vår grenlösa gran stått kvar på samma plats ända tills idag. Då fick sambon nog.
 
"Se till att ta bort den där granen nu. Det ser förörfärligt ut med en granstam i en julgransfot på gräsmattan", sa hon.
 
"Ja men, det är ju konst", sa jag. "Vissa har kopparfärgade rådjur på sina gräsmattor. Vi har en granstam i en julgransfot". 
 
"Du, det är pinsamt att ha en granstam i en julgransfot på gräsmattan. Ta bort den. Nu!", sa sambon.
 
"Okej då", sa jag.
 
Fast jag är säker på att om det varit Antoni Gaudí eller Pablo Picasso som placerat en stympad julgran på en gräsmatta, och kallat den en installation, då hade ingen krävt att den skulle tas bort. 
 
Blogg100/96
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om blogg100, konst, timrå, sundsvall
 
#1 - Mia

Ja, jag tror du har helt rätt i ditt antagande! ;-)

Jag sympatiserar även i din sambos "kommando"... ;-) Du får trösta dig med att det endast är drygt ett halvår tills det är dags igen!

Svar: Det halvåret får gärna ta god tid på sig.
Per-Anders

#2 - Mia

PS: Ni kanske kunde ha granen kvar som stomme till midsommarstång. Sedan får den stången stå kvar tills det är dags i december igen... Du kan väl kolla av den idén med din sambo. Hon kanske köper den! ;-)

Svar: Bra idé om midsommarstång.
Per-Anders

#3 - BP

Jag håller med dig! Jag gillar den skarpt - din konst(iga) gran utan grenar.
Om du hade gjutit en betongfot till den och bett sambon att sticka/virka en regnbågsstrumpa runt den (inne 08) hade den varit ett riktigt fint och färgstarkt konstverk!

PS. Gillar det lilla huset i bakgrunden också. DS.

Svar: Du har rätt. Bra förslag på hur konstverket kan utvecklas.
Per-Anders

#4 - Anna-Lena

Att den lutar lite gör ju konsten bara större :)

Svar: Precis. Lutande granen i Timrå.
Per-Anders

#5 - Ruth i Virginia

Ser ut som du har plats för många fler grenlösa julgranar där på "slätten". Föreslår att du börjar spara alla framtida julgranar och sätter ut dom där. Och byt namn. Per-Åke MILLES t.ex. skulle säkert
dra många åskådare.

Jag har en, lite över en meter hög, trädstump vid min röda dörr. Sonen kom hem med den för flera år sen. Först hade vi den i vardagsrummet men beslutade att den borde vara utomhus. Den har en mycket artistisk form (tycker jag iaf)- Nu används stumpen för dekorationer för alla olika helgdagar och årstider. Jul, påsk, St. Patricks Day, 4th of July osv. Ungarna på min lilla gata väntar sej, att stumpen skall vara dekorerad.

Hang in there! Det kan bli en success.

Svar: Det där med namnbyte var en bra ide! Ska prova det.
Per-Anders

#6 - Kenneth

bäst o göra som sambon vill :)

Svar: Precis.
Per-Anders

#7 - Znogge

Det var ord och inga visor det men jag förstår faktiskt din sambo. Även om konst är konstig ibland så hade denna gjort sitt! Trissbilden är mycket vacker och speciell :-)

Svar: Bilden på granen på gräsmattan är också vacker!
Per-Anders