Gunnar Hökmarks tecknade look-a-like

Man ska inte ägna sig åt lyteskomik. Jag vet det. Men jag kan ändå inte låta bli att notera att en av våra mer kända EU-politiker har en gansk lustig look-a-like - i seriernas värld.
 
Detta upptäckte jag härom dagen. Jag var på väg till jobbet och stannade för rött ljus i korsningen E4 och Norrmalmsgatan. Lite förstrött slängde jag en blick på valaffischerna på sidan av vägen, då tanken plötsligt slog mig: Moderaternas toppnamn i EU-valet, Gunnar Hökmark, påminner ju faktiskt en hel det om karaktären Montgomery Burns i den tecknade serien The Simpsons (i serien är Mr Burns Homer Simpsons chef och ägare till det lokala kärnkraftverket).
 
Visst. Mr Burns har inte glasögon, och frisyren är inte riktigt densamma. Men leendet och blicken tycker jag båda i hög grad har gemensamt (lite typ "he he, här kommer jag - och jag tänker äta upp era små barn...").
 
Det här är andra gången jag hittar moderatpolitikers kopior i The Simpsons.Tidigare har jag bloggat om migrationsministern Tobias Billströms slående likhet med Bart Simpson. Kanske finns det ännu fler som jag inte tänkt på. Tipsa mig gärna!
 
För övrigt har jag idag gjort min medborgerliga plikt (som också är min medborgerliga rättighet) och röstat i EU-valet. Ikväll blir det uppesittarkväll framför valvakan på TV. Kanske får vi då svar på frågan: ska skräckscenariot infinna sig och vi blir representerade av sverigedemokrater i EU. Själv hoppas jag så inte blir fallet.
 
 
#1 - Kenneth

ja vem vet kanske borde seriefigurerna styra :)

Svar: Kanske de redan gör det.
Per-Anders

#2 - Mia

Nu vet vi svaret. Det blev värre än jag förväntat mig. Nog misstänkte jag att sd skulle hitta till EU, men inte med så hög procentandel av rösterna i landet. Ej heller att Frankrikes största parti skulle bli deras National Front! Utvecklingen är inte kul...

Svar: Precis. Utvecklingen är oroande.
Per-Anders

#3 - KajsaLisa

Var inte elak mot Hökmark nu. Jag har jobbat i valrörelsen och en bättre valarbetare har vi sossar aldrig haft. Vi har tränat honom jättelänge och Reinfeldt har inte misstänkt ett skit. Tänk att han lyckades pressa ned dom till 13%

Svar: Ok. Hökmark är alltså socialdemokratisk infiltratör. Bra jobbat. Då låter vi han fortsätta som blysänke i moderaterna.
Per-Anders

#4 - Micke

Mr Burns har linser ;)

Satt inte uppe och följde valvakan där dock...inte min grej numera...men ett viktigt val var det :)

Svar: Ja, och ytterligare ett viktigt val kommer i september.
Per-Anders

#5 - kalebass

Ja, nog är väl det politiska livet som en humoristisk satir alltid! Riktigt roligt om det inte vore så allvarligt...

Svar: Fast det borde vara mer humor i politiken.
Per-Anders