Man kan städa även om man inte ska ha gäster



Emellanåt förekommande replikskifte hemma hos oss:

"Herregud vad det är ostädat här i huset. Vi måste se till att bjuda hem nån".

"Ja precis. Vem ska vi bjuda hem den här gången, då?"

Att vi funderar på att bjuda hem gäster när vi har ostädad beror inte på att vi vill att gästerna ska städa åt oss. Nej, det handlar istället om att vi vill ge oss själva en anledning att städa. För annars blir det liksom inte gjort.

Igår sa min sambo:

"Herregud så smutsigt det är i huset. Det hänger till och med spindelnät i taket."

"Kanske dags att vi bjuder hem nån igen, så vi får städat", sa jag.

"Nja, vi får nog lov att städa lite ändå. Man kan faktiskt städa trots att man inte ska ha gäster", sa sambon.

"Okej, jag kan börja lite smått", sa jag.

Vanligtvis brukar arbetsfördelningen vid bjuda-hem-gäster-projekt vara att jag städar och sambon lagar mat. Skälet till den uppdelningen är att hon är bättre på att fixa till "fina" middagar och jag gillar rockgruppen AC/DC. Därför städar jag (fall någon undrar hur jag får ihop städning och AC/DC så går det att läsa om här).

Just som jag städat klart i går eftermiddag så ringde det på dörren och några vänner kom på  spontanbesök. Kanske kände de på sig att huset var nystädat och redo att besökas. Den sommarvarma gårdagen slutade i alla fall med nygrillat på altanen, där vi stannade kvar ända till midnatt. Så varmt var det i Timrå igår.

Bilden ovan visar vår vackra skurhink i motljus.


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , , , , ,
#1 - Ailas

Lite märkligt det där att vi så försöker visa oss bättre än vi är! För är det inte lite så? Hm... eller betyder städningen vördnad för gästerna?



Jag kan nog också göra mig skyldig till det där beteendet, även om jag menar att de riktiga vännerna tar det som det är... De kommer väl knappast för att inspektera städningen. :)

#2 - Per-Anders

Ailas: Egentligen så trivs jag bäst själv när mitt hem är städat. Det är egentligen grundorsaken till att jag städar. Men ibland så blir det långt mellan städtillfällena, och det beror inte på något annat än slöhet. Det är då sambon och jag skämtar med varandra och säger att vi borde bjuda hem nån...

#3 - Beate

Ha, ha, ha!!! Vilket sammanträffande med spontanbesök;-) Ska prova med "bjuda-hem-någon" varianten hos maken. Undrar om han går med på det.

Japp, ni har då verkligen haft en härlig soch solig långhelg däruppe i norr. Som jag har förstått det är det inte en kotte som har delat med sig till oss nollåttor;-)

#4 - Per-Anders

Beate: Jajamän, här har det varit soligt och varmt i helgen. Själv hade jag min kortbyxpremiär igår. Synd att ni inte haft lika varmt i Stockholmsområdet, men värmen kommer nog till er också.

#5 - Kerstin

Det tråkigaste jag vet, städning!

Vi hade en dags värme, det var allt, kanske kommer mer?!

#6 - mimmione

otroligt snygg städspann

#7 - Mia

Skrattar igenkännande. Ibland tänker jag att det är tur att jag har gäster en gång ibland annars skulle det gro igen. Precis som du trivs jag bäst när det är fräscht i hemmet!

#8 - Per-Anders

Kerstin: Mer värme kommer. Alldeles säkert.



mimmione: Ja visst är den.



Mia: Ja, så är det.