Jag har tappat fokus på vikten



Mitt viktminskningsprojekt har nu pågått i en och en halv månad och det har gått både neråt och uppåt. Fram till för en vecka sedan gick jag stadigt ner i vikt men sedan hände något. Från den hittills bästa viktnoteringen 93,2 kilo den 11 maj, gick kurvan åter upp och har sedan dess envist hållit sig kvar över 94 kilo. Varför?

Naturligtvis är det ingen annans fel än mitt eget. Jag kände mig så nöjd med min nedåtgående viktkurva att jag helt enkelt tappade fokus på viktminskningen och började unna mig chips, fikabröd och dubbla portioner grillat kött med klyftpotatis.

Sådant beteende får konsekvenser.

Det är när vardagen går över i ledig tid, exempelvis under helger och semestrar, som det är svårt att stå emot frestelserna. Då handlar livet ofta om god mat i glada vänners lag, och viktminskningen är lätt att glömma (fast ibland kan det faktiskt vara värt att temporärt gå upp i vikt, bara för att omständigheterna är så trevliga).

Men nu är det åter fokus på viktminskning som gäller. Idag har jag tagit en långpromenad och enbart ätit nyttig mat i lagom mängd.

Och ifall någon undrar så misströstar jag inte. Jag har ju faktiskt gått ner i vikt från 96,4 kilo till 93,2 kilo på ungefär en månad. Att jag sedan gått upp ett kilo är inte hela världen, det är bara att ta nya tag igen.

Kolla in min aktuella vikt här.

Bilden ovan: Så här såg jag ut i helgen när jag tog sats mot den sista hamburgaren på grillen.

Mina tidigare blogginlägg om viktminskningsprojektet:
Jag vill gå ner i vikt
Nåt händer i min mage
Tillbaka på ruta ett igen


Expressen:
Hur går jag ner i vikt?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,
#1 - Beate

Japp, livet kan vara hårt;-) Men du verkar ju vara "överens" med dig själv om vad som gäller. Å du, grilla är ju den bästa och godaste bantningsmaten som finns - typ rotfrukter (skippa potatis). Å spola hamburgare. Ta kalvkotlett eller varför inte en firre i folie à la Jamie Oliver.



PS. Om du undrar (troligen inte men ändå)varför jag är så "kunnig" på området. Om jag skulle äta som jag kände för så skulle jag rulla runt. Åsså är jag ju Jamie Oliver fan, å han håller mig i hyfsad form. DS

#2 - Pjoltas

Man ska få äta det man vill tycker jag. Sen är det bara att motionera därefter.

=)

#3 - Em

Du har varit jätteduktig. För att fortsätta gå ner och sen hålla vikten måste man hamna i det läget där man anser att man FÖRTJÄNAR att väga det man gör. Får man in det på riktigt, så låter man bli att äta det extra onödiga också. Jag har väldigt svårt för det, jag tänker som du att jag skall "unna" mig saker, men faktum är att det är göra sig själv illa istället. Jag har klarat i perioden att se på godis, chips och onödig mat som något som gör mig illa istället för tvärt om.

God morgon! :D

#4 - Kerstin

Skynda långsamt är "viktigt", ha,ha!

Är Du säker på att Du inte har uppnått Din idealvikt?!

Ha de´

#5 - Cina

Summan av alltihop är ju ändå att du gått ned i vikt totalt! Bra jobbat tycker jag!

#6 - Mia

Ja, livet får inte bli tråkigt även om man vill gå ned i vikt. Det tar litet längre tid bara... innan man når målet...

#7 - Per-Anders

Beate: Det där med firre i folie skulle jag faktiskt kunna tänka mig att prova. Låter gott.



Pjoltas: Det är lite av min taktik faktikst.



Em: Själv går jag igenom vissa perioder då jag inte ens är sugen på chips mm. Det nästan kväljer mig. Men så hamnar jag ibland i sociala situationer då jag inte tänker mig för.



Kerstin: Du har rätt! Jag har inte speciellt bråttom. Men jag har ännu inte hamnat på idealvikten. Skulle åtminstone vilja komma ner under 90 kilo.



Cina: Precis. Det är det som är det viktiga.

#8 - Per-Anders

Mia: Precis. Och tråkigt vill jag absolut inte ha. Men ibland är det tråkigt att väga för mycket också.

#9 - Selma

Ska man promenera här idag måste man jaga rätt på sin regnjacka. Det kanske man borde efter allt svullande.

#10 - badgear

Lycka till, det skadar inte att ha det roligt på resan. Även tråkiga saker kan bi roliga om man ser att göra dom till rätt sorts utmaningar.

#11 - mimmione

Under sommaren brukar jag ha som mål att INTE gå upp för mycket, eller ligga still helt enkelt,

#12 - molikola

[url=http://cigs-smoking.com/what-does-a-pack-of-marlboro-cigarettes-cost/#bw1x]What does a pack of marlboro cigarettes cost[/url]

Svar: Host host.
Per-Anders