Skönt att slippa cigarettrök

Det är få diskussionsämnen som väcker så starka känslor som rökning, både hos rökare och ickerökare. I det här inlägget tänker jag dock försöka att inte ge mig in i någon pajkastningsdiskussion om rökning, utan istället sakligt presentera mina ståndpunkter.

Som ickerökare gläds jag över att de rökfria platserna i samhället ökar. Det är ju numera självklart att en offentlig lokal ska vara rökfri, oavsett om det handlar om kommunala inrättningar eller restauranger. Annat var det förr. För typ 20 år sedan hörde det liksom till att man måste "stå ut" med att vistas i ett stinkande rökmoln om man exempelvis gick på krogen. Och lika obligatoriskt var det att man fick lov att slänga kläderna i tvätten när man kom hem igen.

Att kunna andas normalt, och slippa stinka när man varit ute, det tycker jag är jätteskönt!

Varför tycker vi ickerökare då inte om cigarettrök? Jo helt enkelt därför att cigarettrök luktar fruktansvärt illa! Tobaksrök stinker.

Jag minns den tiden då rökning var tillåtet på jobbet, och rökarna som satt och blåste rök i ansiktet på en under lunchen. Jag minns också hur upprörda de blev när man bad dem att åtminstone blåsa åt sidan. "Det är ju bara luft", påstod de.

Som bekant innehåller ju tobaksrök lite mer än bara luft. Det som rökarna drar ner i lungorna och sedan blåser ut på omgivningen innehåller ju en rad giftiga ämnen. De som själva väljer att röka, de får gärna göra det för mig. Men jag vill helst inte ta del av den giftiga röken. 

På debattsidan i Aftonbladet.se kan man idag läsa flera debattinlägg om rökning, bland annat ett från en grupp moderatpolitiker som ifrågasätter rökförbud på jobbet. De kallar rökförbud för livsstilsreglering.

Är det detta vi har att vänta i ett fortsatt borgerligt styrt Sverige? Ska vi i valfrihetens namn tvingas tillbaka till stinkande och hälsovådliga offentliga miljöer? Vad är egentligen valfrihet? Att få röka vart som helst, eller att kunna få slippa tobaksrök? Vill moderaterna lagstifta rökarnas möjligheter till tobaksterrorism?

OK, jag kunde inte riktigt hålla mig från lite pajkastning där. Det kändes skönt. Men jag måste väl få njuta lite jag också, eftersom jag inte röker.


Aftonbladet:
Arbetsgivare, kräv rökstopp på jobbet!
Rökförbud på jobbet är ett orimligt krav

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,
#1 - Olle Johannson

På tal om ett rökande kommunalråd i Kristianstad! "Fredspipa" ?



Det är ju fritt att välja sitt hälsoval bara man inte glömmer att tänka på sin omgivning och sig själv.



"Regelverket" är alltid viktigt så man inte gör fel mot sin omgivning annars är det lätt hänt, att man går upp i "rök" som bekant.



Det kan inte vara lätt och prioritera i kommunalpolitiken, om nu rökning är så viktigt t.o.m. med stor debattartikel i rikstidningen Aftonbladet.



Vad sänder det för signaler till skolungdomen i Kristianstads kommun om högsta chefen i kommunen vill driva rökning på jobbet som en viktigt fråga?

#2 - Beate

Jag tillhör den utdöende arten: jag röker.

Så jag bryr mig inte längre ;-)

#3 - Axxis

Visst, förbjud rökningen. MEN ditt argument: "...igarettrök luktar fruktansvärt illa! Tobaksrök stinker...."



Varför då inte förbjuda t.ex. parfymer? Jag själv är fest-rökare och stör mig inte nämnvärt på röklukt, däremot mår jag illa av, och får huvudvärk av parfymer.



Så, om rökning förbjuds, förbjud parfym!

#4 - Per-Anders

Olle Johansson: Din sista fråga är bra. Det måste finnas viktigare frågor i kommunalpolitiken än att främja rökning.



Beate: Jag gillar dina kommentarer ändå, trots att du röker.



Axxis: Visst, parfymförbud är helt ok för mig.