Jag tror jag stannar kvar i Sverige

Inte mindre än 700 miljoner människor världen över (16 procent av jordens vuxna befolkning) vill lämna sitt hemland för en framtid i något annat land. Det visar en undersökning som Gallup gjort och som presenterades i början av november.

Enligt Gallups rapport är man mest flyttbenägen i de länder som ligger i, och omkring, Sahara i Afrika där 38 procent av den vuxna befolkningen skulle vilja flytta om tillfälle gavs (om jag förstått den engelska texten på Gallupsajten rätt). Det enskilda land som flest (165 miljoner) skulle vilja flytta till är USA, vilket innebär att 24 procent av de flyttsugna skulle vilja bo i Nordamerika (45 miljoner angav att de ville bo i Kanada ). 

Ungefär lika många skulle vilja bo i något EU-land, och då helst i Storbritannien, Frankrike, Spanien eller Tyskland.

Resultatet är väl egentligen inte så oväntat, bor man i ett fattigt land med bristande naturtillgångar är det inte så konstigt om man vill flytta till ett rikt land. Men om man läser vidare i Gallups hemsida kan man konstatera att verkligheten inte riktigt ser ut som undersökningsresultat. De flesta immigranter i välden flyttar från ett U-land till ett annat U-land eller I-länder emellan.

Själv har jag inga planer på att flytta till något annat land. Senast jag bytta bostad var för fyra år sedan då jag flyttade från Sundsvall till Timrå. Det får räcka. För övrigt tycker jag Sverige är ett bra land att bo i. Vi har demokrati, vi har fortfarande en hyfsat hög grad av social och ekonomisk välfärd, och jag kan äta mig mätt varje dag (ibland också lite för mätt).

Nu kan även vi Internetsurfare svara på frågan om vi vill bo kvar i vårt eget land eller flytta till något annat. Gå in på omröstningssajten Voter.se eller svara här nedan.




Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,
#1 - Beate

Klart jag skulle vilja köpa två enkelbiljetter till ett varmare land under vintern. Men annars, nej, jag stannar! Vi här ganska så bortskämda i vårt avlånga land och borde uppskatta fördelarna och tryggheten mycket mera än vad vi gör.

#2 - Per-Anders

Jag håller med dig. Vi har det väldigt bra i Sverige. Men jag håller oxå med dig om att den pågående vinterkylan får mig att (temporärt) längta till varmare trakter.

#3 - Lisbeth

Näe, aldrig! Jag har rinnande vatten inomhus, råd att värma huset, jag kan klä mig efter behov, handla o laga mat hemma - näe, jag byter inte bort det här. Dessutom - min familj o mina vänner, dem vill jag inte mista!

Jag stannar.