En lång och härlig söndag



Det bästa med helgerna är att man får sova ut ordentligt på mornarna. I morse när jag vaknade visade klockradion 11.47 och jag insåg att jag haft en lång och skön sovmorgon. Intill mig i sängen tittade min sambo fram, och ögonen var det enda jag såg av henne. Resten av sambon var helt inlindat i täcket.

"Pelletspannan har stannat och det är bara 15 grader inomhus", sa hon.

"Hm... Men här under täcket är det ju varmt, jag tycker att vi stannar kvar i sängen resten av dagen", sa jag.

"Nja, vi måste nog åka och köpa lite pellets. Det är tomt i pelletsbingen. Det är ju därför pannan har stannat", sa sambon.

Bara tanken på att jag har en helt och hållet oplanerad dag framför mig gör att jag får energi. Känslan att jag kan göra vad jag vill, gör mig glad. Och känslan att jag inte behöver göra något, om jag inte vill, gör mig ännu gladare.

Förutom pelletsinköp så handlar de planerade aktiviteterna idag om en liten tvättstugeupplevelse följt av lite skjortstrykning. För övrigt tänker jag sitta intill den öppna spisen och stirra in i elden, en aktivitet som inte bara ger mig värme i kroppen utan även frid i sinnet. 

Okej, jag kommer kanske också att hamna en stund vid datorn. Men här är det inte lika varmt som vid öppenspisen, så det är nog nära den sköna elden jag kommer att tillbringa större delen av dagen.

Angående mitt föregående blogginlägg, det som handlade om Finn fem fel: Det är helt OK att lämna en kommentar i kommentarsfältet här i min blogg och berätta vilka felen är i den högra bilden. Man behöver således inte göra det i Facebook, om man inte gärna vill förståss. 

Bilden ovan: 17 grader kallt utomhus, och 15 plusgrader inomhus. Efter att vi matat villapannan med lite pellets så har inomhustemperaturen dock ökat.


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , ,
#1 - Beate

Välkommen i gänget. Vi gick upp ungefär vid samma tidpunkt både igår och idag. Känns helt underbart helt enkelt. Och vi slapp att gå ut också... men vi hade nog rappat på oss vid 15 grader... eller också stannat i sängen

#2 - Per-Anders

Beate: Att sova länge på morgonen är god livskvalitet, tycker jag.

#3 - Lisbeth

ja, vi har oxå svalt inne - o min ved är slut :(

Den ved vi hade var bara "skräpved" vilken brann fort av bara tusan. Men nu är den slut. Hög tid för bra o fin ved att inhandlas.



...tänk, när barnen var små längtade jag som tusan efter sovmornar. Nu när ingen längre bor hemma kliver jag glatt upp vid 8-tiden en helg. Märkligt =)

#4 - Ailas

Jag är också expert på sovmorgnar (efter sena kvällar, rätt logiskt) och det mest underbara är väl egentligen att vakna sisådär kl 7 och sedan bara få vända sig om och somna om! Livsluft på mycket hög nivå.