Tillbaka på ruta ett igen



Nu är jag tillbaka - i flera bemärkelser.

Dels är jag tillbaka i vardagen igen efter en trevlig helg i Sälen- och Trysilfjällen. Dels är jag tillbaka på ruta ett i mitt viktminskningsprojekt.

Vi hade en jättehärlig vistelse i fjällen med fint väder, skidåkning och god mat. Med på resan var också min sambos dotter med fästman, en kille med stort intresse och fallenhet för matlagning (till vardags äger han en hel restaurang).

Under vår vistelse i fjällstugan försåg han oss med massor av god mat (och även god dryck) vilket fick till följd att jag nu gått upp det dryga kilo som jag gick ner innan fjällvistelsen. Men jag sörjer inte, jag hade faktiskt räknat med att fjällvistelsen skulle innebära ett litet avbrott i mitt bantande. Å andra sidan gläds jag åt att jag faktiskt kommit igång med ett regelbundet motionerande (jag har just kommit hem från en långpromenad), och jag ser heller inget problem med att återuppta min viktminskning.

Som en extra stimulans i mitt viktminskningsprojekt har jag gått med i stegtävlingen som startat på jobbet. Alla deltagarna har fått en egen stegräknare samt en inloggning till stegtävlingens egen sajt på nätet där man kan registrera hur många steg man tagit. Själva tävlingsmomentet verkar trigga folk att börja promenera, och stegtävlingen var den stora snackisen på förmiddagsfikat. 

Ingen verkar längre vilja åka hiss på jobbet, och vissa till och med antydde att de tänkte gå en omväg om de måste besöka toaletten.

Här finns min aktuella viktstatus, en sida som även går att nå längst upp till höger på bloggens startsida.

Bilden ovan: Under vår fjällweekend passade vi även på att besöka Experium, det nya äventyrsbadet i Sälen. Egentligen är jag en badkruka, men vattnet var varmt och skönt, och vattenruschen lagom snäll.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,
#1 - Beate

Säger bara STEGTÄVLING!!! Succé var det på mitt jobb ifjol och året innan (kolla min blogg). Om du är tävlingsmänniska kommer du att rasa i vikt, jag lovar;-)



PS. Kul med en riktig "chef" under semestern:-) DS

#2 - Em

Hade du inte gått ned 1 kilo innan, så hade du vägt mer än du gjorde innan du alls började . Nu är du status quo istället, jättebra ju! God morgon!

#3 - Selma

Jag borde ta tag i det det där med promenerandet. Nu kan man inte gärna skylla på halka och styggväder.

#4 - Cina

... och muskler väger mer än fett! Måttband är bra! Stegräknartävling är roligt och sporrar. Det här kirrar du, har ju rätt inställning ju!

#5 - Kerstin

Jag skall ut och gå i dag, Du inspirerar, kilona kommer och kilona går, lycklig den som hälsan får!

Ja, jag vet den var dålig men ha en bra dag!

#6 - Ailas

Gott att du inte förstörde vistelsen genom att banta och späka dig, där får du några pluspoäng av mig. :)

Stegtävlingen blir säkert jättebra! Bara ni nu inte börjar promenera på heltid, så att ingenting vettigt blir gjort. Nog för att promenerandet är vettigt i sig, men det kanske inte arbetsgivaren tycker?

Har varit kraftigt förkyld så både min cykel- som promenadsäsong väntar fortfarande på sin start. Behöver bättre på flåset en aning, banta tänker jag däremot inte göra.



#7 - Per-Anders

Beate: Jag betraktar mig inte som tävlingsmänniska, men i det här fallet funkar stegräknaren som en stimulansåtgärd.



Em: Precis! Så är det.



Selma: Det är faktiskt riktigt skönt att promenera i vårvädret.



Cina: Just det, muskler väger mer än fett.



Kerstin: Alldeles rätt! Viktigast är lyckan och hälsan.



Ailas: Det är nog ingen risk att promenerandet tar överhanden. Arbetsgivare bör nog hellre glädjas åt en friskare personal som orkar prestera.

#8 - Bantningspiller

nice blog