Sverigedemokraterna på hugget

Härom dagen låg ett ex av Sverigedemokraternas partitidning SD-kuriren i vår brevlåda. Jag bläddrade igenom tidningen och kunde bland annat läsa att SD är ett parti för "vanliga svenskar". Under parollen "Ge oss Sverige tillbaka" säger sig SD vilja återinföra lag och ordning, och låta Sverige förbli svenskt.

Att Sverigedemokraterna är ett främlingsfientligt parti är ingen hemlighet. I SD-kuriren kan man läsa: "Den mångkulturella samhällsordningen är idag ett allvarligt hot mot den sammanhållning och stabilitet som utgör grunden för den svenska välfärdsmodellen".

Jag undrar hur vårt samhälle egentligen skulle se ut med SD vid makten. Ett land bestående av endast "vanliga" människor och utan några mångkulturella inslag. Själv tycker jag det låter väldigt trist. Innebär det då att vi inte längre får äta pizza och kebab, utan bara pölsa och potatis för hela slanten?

Jag läser vidare att SD ser "med oro på samhällsutvecklingen där den traditionella familjens betydelse och värden kommit att ifrågasättas och nedvärderas".

Det känns nästan som Jehovas Vittnens önskevärld: Trivsamma kärnfamiljer som vattnar blommorna i sina trädgårdar och går i kyrkan på söndagarna. I Sverigedemokraternas samhälle finns det tydligen ingen plats för vare sig homosexuella, invandrare eller ensamstående föräldrar.

Nu visar flera opinionsundersökningar att Sverigedemokraterna är på väg in i riksdagen och kan därmed få en vågmästarroll. I Aftonbladet spekuleras till och med om en kommande mittenregering, bestående av typ Socialdemokraterna Folkpartiet och Miljöpartiet, för att förhindra att SD blir vågmästare. Känns väl inte speciellt sannolikt, tycker jag. Det skulle ju dessutom vara ett svek mot både borgerliga och socialdemokratiska väljare. Blockpolitiken verkar ju vara väl etablerad nu.

En av de viktigaste frågorna inför valet nästa år är istället att hålla Sverigedemokraterna borta från riksdagen. Vi behöver definitivt inte några konservativa bakåtsträvare vid makten. För att ett samhälle ska utvecklas i rätt riktning måste vi bejaka mångfalden och ge plats för alla människor. Om vi kan acceptera våra olikheter blir det också lättare att leva tillsammans.

Vi har ett år på oss.

Jag har tidigare bloggat om min syn på Sverigedemokraterna. Det inlägget är från februari i år. Läs här.


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , , ,

Aftonbladet:
"Det kan bli en mittenregering"

#1 - vmm

Jag håller med dig! Vi ska inte ha några trivsamma familjer eller någon sammanhållning i samhället. Och vi ska äta larver och gräshoppor så vi slipper äta potatis och sådan svenskmat.

#2 - Per-Anders

vmm: Larver och gräshoppor? Nja, då föredrar jag nog surströmming.