Märkliga mynt i plånboken

 
Jag har under en tid noterat att det dykt upp märkliga mynt i min plånbok. Små och kopparfärgade. Vissa är guldfärgade. Först trodde jag att det var utländska mynt som smugit sig in men det visade sig att det var svenska mynt. Nya svenska mynt.
 
Av en slump upptäckte jag att några av de nya mynten, de kopparfärgade enkronorna, fastnade på en magnet. Troligen beror det på att det är stål i dem. Jag satte mig för att testa alla mynt jag hade i plånboken och inget annat mynt fastnade på magneten. Jo, förresten - den befintliga femkronan fastnade lite löst.
 
Jag ska erkänna att det känns lite konstigt med en enkrona som är liten och kopparfärgad. Den påminner lite om tvåöringen som fanns för länge sedan. Men det är väl som med allting annat här i världen - man väljer sig.
 
Bilden tog jag på mynten jag för tillfället hade i min plånbok.
 
 
Blogg100/30
 
Läs även andra bloggares åsikter om Blogg100, mynt
#1 - BP

För att inte tala om 2-kronorsmynten. Klena är dom tycker jag. Å du har bara till den 30 juni på dig att bli av med alla 1- och 5-kronosmynten, för att inte tala om alla sedlar som ska bort - 100- och 500-sedlarna... Good luck!
PS. Har då aldrig tänkt på att testa om mynten var magnetiska... Men så är jag ju tjej också;-) DS.

Svar: Jag tycken man skulle hållit fast vid shilling banco som avskaffades nån gång på 1800-talet.
Per-Anders

#2 - KajsaLisa

Jag får inte heller det där att funka, noll koll.

Svar: Ok..?
Per-Anders

#3 - Anna-Lena

Jag upptäckte häromdagen att jag hade fått en 50-öring bland de nya mynten. Den är väldigt lik den nya enkronan.
Inte magnetisk... nu när jag, så klart, har kollat.

Svar: Bra. Det är viktigt att kolla.
Per-Anders

#4 - Jessica Högberg

magnetiska, bra att veta!

Svar: Japp!
Per-Anders