Jag har just utsett mina favoritbyxor

 
Jag är 58 år, snart 59. Det innebär att jag hittills levt i drygt 21 000 dagar. De allra flesta av de dagarna har jag haft byxor på mig.
 
När det gäller byxor så föredrar jag att ha på mig jeans. Blåjeans ibland men helst svarta jeans. I svarta jeans känner jag mig ledig men ändå lite uppklädd. Det händer också ibland att jag varierar mig med ett par chinos.
 
Fast jag undrar en sak: tappade verkligen byxor färgen lika mycket förr som nuförtiden? Som jag minns det blev byxor inte lika bleka i tvätten då.
 
Jag har alltid tvättat jeans i 40 grader och de har hållit färgen ganska bra. Men numera blir mina svarta jeans alltid blekare efter bara några tvättar. I byxbutikerna får jag numera rådet att tvätta byxorna försiktigt.
 
"Vänd byxorna ut och in och tvätta dem i 30 grader", brukar expediterna upplysa mig.
 
Men ska det verkligen vara nödvändigt? Ska man inte kunna kräva mer av ett par byxor?
 
Under fjolåret hittade jag dock ett par svarta byxor som ser ut att hålla färgen i tvätten. Fabrikatet är Park Lane och förutom att de är snygga så sitter de bra också. De har nu fått status som favoritbyxor i min garderob.
 
Blogg100/19
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Blogg100, mode, park lane, kläder
#1 - Anna-Lena

30 grader? Kläder måste väl gå att tvätta i 40 grader.Eller allra helst 60 grader. Det är ju meningen att de ska bli rena....

Svar: Precis. Så tänker jag också.
Per-Anders

#2 - BP

Håller helt med Anna-Lena! Jag tvättar precis ingenting under 60 grader. Tycker det är ohygieniskt. Frågar mig inte varför.

Här är det nästan uteslutande blåa jeans som gäller. Å de tvättas alltid i 60 grader. De håller väl färgen i ungefär ett år sedan...

Svar: Jo, man vill ju gärna att kläderna ska bli rena.
Per-Anders

#3 - Mia

Slit och släng gäller för mycket. Kom o köp... Trots att vi borde tänka ekologiskt. Blåjeans oftast för mig 😀

Svar: Jo, producenterna vill väl att man ska köpa nya kläder så ofta som möjligt.
Per-Anders