En ny mattradition

 
Det handlar om mat.
 
Läste nånstans att det är Våffeldagen idag. Dagen heter egentligen Jungfru Marie bebådelsedag och har tidigare också kallats Vårfrudagen. Enligt Wikipedia omformades Vårfrudagen i folkmun till Våffeldagen och därmed uppstod traditionen att äta våfflor just denna dag. Själv föredrar jag våfflor med jordgubbssylt och grädde.
 
Idag firas också Earh Hour (jordtimmen) mellan klockan 20,30 och 21,30. Jordtimmen firas för att uppmärksamma klimathotet men det skulle inte förvåna mig om firandet så småningom omvandlas till en dag då man äter jordgubbar (jordtimmen - jorgubbar :) ). 
 
Inatt går vi över från normaltid till sommartid. Klockan 02,00 skruvar vi fram klockorna en timme och får därmed en timme kortare nattsömn (om vi inte sover en timme extra imorn bitti förstås, vilket troligen jag kommer att göra). Än så länge har inte övergången till sommartid sammanknippats med nån speciell maträtt men är det inte dags nu att så sker?
 
Vilken mat tycker du man ska äta när vi går över till sommartid?
 
Blogg100/25
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Earth hour, våffeldagen, sommartid, Blogg100
#1 - BP

Var på en utställning idag och där bjöd dom på våfflor som just du gillar. Föredrar Våffeldagen i stället för Jungfru Marie bebådelsedag, då jag är allergisk mot religiösa bemärkelsedagar.

Tycker att daltandet men en timme fram och tillbaka är egentligen löjlig. Men om jag skulle välja en måltid så skulle jag nog satsa på nå't med lammracks och sparris, speciellt sparris.

Svar: Lammracks är ingen dålig idé.
Per-Anders

#2 - Vonkis

Jag skulle föreslå solbullar (vaniljbullar) för att fira sommartiden :-)

Svar: Låter gott!
Per-Anders

#3 - Anna-Lena

Har funderat en del, men inte kommit fram till något som känns riktigt bra. Men vaniljbullarna här ovanför får min röst vid en folkomröstning.

Svar: Friterad potatis är nog något jag skulle kunna tänka mig. Detta med tanke på att grillsäsongen börjar snart.
Per-Anders