Du ska inte tro att du är nåt!

 
I morse var jag på ett frukostseminarium anordnat av Unionen. Temat var Kan jag vara mig själv? Unionen presenterade upplägget inför seminariet så här:
 
Vi hör till olika gemenskaper så som en arbetsplats, familjen eller föreningslivet. Att höra till en grupp eller en gemenskap kan ge glädje men också skapa situationer där vi inte agerar utifrån våra egna värderingar. Samtidigt kan det såra att stå utanför en gemenskap.
 
Som svar på frågan; ja, jag tycker att jag kan vara mig själv. Numera. Men det har inte alltid varit så.
 
Jag minns en gång för länge sedan i yrkeslivet, jag och ett par kollegor var i färd med att utföra ett arbetsmoment (vi skulle göra ett lyft med en truck och jag satt bakom spakarna). En av kollegorna sa åt mig: "det där var snyggt jobbat. Bra gjort!"
 
Den andra kollegan sa upprört: "men så där kan du väl inte säga. Då tror han bara att han är nånting!"
 
Numera tycker jag dock att jag har så pass bra självkänsla att jag kan känna mig trygg i mig själv. Det känns bra att inte behöva vara streamline och göra saker bara för att andra gör det.
 
Om jag vill äta pasta till fisk - då gör jag det.
 
Här nedan delar jag med mig av ett gäng oneliners som jag antecknade under seminariet. Jag tycker de är riktigt tänkvärda (utgångspunkten är kanske arbetslivet men funkar naturligtvis I andra sammanhang).
 
"Mobbare är bara avundsjuka. De har dålig självkänsla och är avundsjuka på någon egenskap du har men som inte de har."
 
"Hur andra bedömer mig definierar dem, hur jag reagerar definierar mig."
 
"Försök inte utveckla sådant i arbetslivet du inte gillar att hålla på med. Förstärk istället det du är bra på."
 
"Bekräfta andra personers egenskaperna i stället för deras prestationer."
 
"Var stolt för den du är."
 
"Ge feedback med snälla ögon. Visa att du vill väl."
 
"Strunta i att se dig i spegeln, se i stället dina barn."
 
"Allting går, bara man vill."
 
"Det kan vara svårt att ge feedback till en person med låg självkänsla. Jobba på att först öka självkänslan hos personen."
 
Frågor på det?
 
Blogg100/17
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Blogg100, självkänsla, arbetsliv
#1 - Vonkis

Brukar tänka en del på några av tipsen när jag har utvecklingssamtal. Att ge feedback till en elev med låg självkänsla kan vara en utmaning. Ofta möts en av en skeptisk blick. Då gäller det som du skriver att hela tiden stärka elevens självkänsla.

Svar: Så är det nog.
Per-Anders

#2 - BP

Ja, fortfarande är det inte "normalt" eller naturligt i Sverige att ge komplimanger till personer. Däremot är det betydligt "lättare" att kritisera. Det har jag då aldrig förstått. Det är också konstigt att de flesta som får en komplimang viftar bort den i stället för att le och säga "tack".
Alla oneliners är bra. "Allting går, bara man vill" - de sa redan mina föräldrar till mig när jag var liten.

Svar: Positiv feedback stärker ofta människor.
Per-Anders

#3 - BP

Nu har min kommentar säkert hamnat i din skräppost igen. Börjar bli riktigt less på blogg.se. Har flera bloggare med denna plattform och den nobbar mig helt på sistone. Undrar varför...

Svar: Ja, det är konstigt. Jag har ingen förklaring.
Per-Anders

#4 - Jessica Högberg

Jag har oxå kommit långt men jobbat en del på det. Bra inlägg!

Svar: Tack!
Per-Anders