It's gas, man

Jag och familjen var ju alltså i Florida i oktober. Förutom ett hus hyrde vi också en bil. En Chevrolet Impala, årsmodell 2016.
 
Vi hämtade ut bilen omedelbart när vi landat på flygplatsen i Fort Lauderdale, Miami. Jag ska erkänna att det var en skitcool bil att köra. 300 hästkrafter. Automatväxlad. Rymlig med skön sittkomfort.
 
Problemet vara bara att när jag efter några dagar skulle tanka den visste jag inte om den gick på bensin eller diesel. Jag tittade igenom alla papper vi fick när vi hämtade bilen på hyrfirman, men ingen information fanns att hämta om bränsleslag. 
 
Jag googlade, men nä - ingen klarhet om det var en bensinare eller inte. 
 
Till slut insåg jag att det inte fanns någon annan utväg än att köra in på närmaste mack, som var en Shellmack, och bita i det sura äpplet. Jag gick in till killen i kassan och sa som det var: "jag är turist från Sverige och jag har en hyrbil som jag inte vet om den går på diesel eller bensin. Kan du hjälpa mig, typ?"
 
"Sure", sa killen i kassan och gick ut till bilen. Där lossade han på tanklocket, stoppade in pekfingret i påfyllningshålet och drog det åt sidan några centimeter. Sedan luktade han på fingret och sa: "it's gas, man".
 
Lycklig fyllde jag upp bensin för 30 dollar och gick sedan in till kassan och betalade. Resan kunde fortsätta med nytankad Chevy. 
 
Bilden: Jag och hyrbilen framför hyrhuset i Florida.
 
 
 
#1 - BP

Hahaha! Dumma svenskar med andra ord. Men killen visste troligen inte vad Sverige var för nå't - Schweiz kanske;-) Å "gaz" trodde jag var nå't helt annat än bensin och diesel;-)

Svar: Jag inser nu att jag stavade fel. Förkortningen av gasoline stavas gas.
Per-Anders

#2 - Znogge

Skönt att det ordnade sig för tanka fel är inte kul...

Svar: Nej, det kunde ha blivit väldigt tokigt.
Per-Anders

#3 - Åke

Mäktig kärra :) Kändes den som Chevrolets (GM) kvalité?

Svar: Det var jätteskön att köra. Bra åkkomfort och kraftfull känsla när man körde.
Per-Anders