Despacito vs The Square

 
Lördag kväll och vi har ätit middag. Mikrad fläskfilé från gårdagens grillning. Friterade strips till. Sambon surfar på sin iPhone och jag surfar på min iPad.
 
Sambon: Har du sett den här roliga versionen av Despocito på YouTube. En svensk version. Den är jättekul!
 
Jag: Despacito..?
 
Sambon: Ja, du vet den där låten som varit så populär under sommaren. En riktig sommarplåga.
 
Jag: Sommarplåga..? Despacito..? Ingen låt jag kan påminna mig jag hört.
 
Sambon: Vaddå..? Herregud, den har man ju hört överallt - på radion, på varuhus, på Spotify. 
 
Sambon spelar upp den svenska versionen hon hittat på YouTube. Där heter den Dö Mosquito och handlar om en kille som är ute och fiskar. Faktiskt kul. Jag letar rätt på låten på Spotify och originalartisten visar sig vara barnstjärnan Justin Bieber. 
 
Jag: Ok. Visst. Det är möjligt att jag hört låten i högtalarna i nån butik jag varit inne i under sommaren men vem reagerar på nån simpel schlagerlåt man hör i förbifarten när man är på stan? Inte jag i alla fall. 
 
Jag igen: Alltså, det här liknar diskussionen vi hade häromdagen om filmen The Square. Fast tvärtom. Jag sa jag ville se denna omtalade film som för ett tag sedan fick Guldpalmen. Den verkar skitcool! Scenen med mannen med bar överkropp som terroriserar middagsgäster har man ju vid det här laget sett på TV hur många gånger som helst. 
 
Sambon: Ja, och den där filmen hade jag aldrig hört talas om. Jag ser sällan på TV. 
 
Jag: Fast den har varit omtalad både i tidningsmedia och på nätet. 
 
Sambon: Jag hade ändå inte hört talas om den. Men absolut! Vi kan gå på bio och se den där filmen. Inga problem. 
 
Jag lyssnar en gång till på Despacito på Spotify. Kan erkänna att låten har en medryckande melodi. Efter en titt på UltimateGuitar.com inser jag att den också är hyfsat lätt att spela på gitarr. Em, C, G, D. Om och om igen. 
 
Jag: Vafan, vi skulle väl kunna skriva en egen text till låten och sedan filma oss när vi sjunger och spelar den. Och sedan upp den på YouTube. Jag har hört att man kan bli rik på virala YouTubeklipp.
 
Sambon: Nog med idéer nu. Imorn går vi på bio.
 
#1 - Camilla

Originalartisten är inte Justin Bieber.

Lustigt med den låten, yngste sonen spelade den för mig för länge sen, i början av året. Sen helt plötsligt var den en jättehit, i några varianter med J Bieber. Man förvånas.

Svar: Ok, där fick jag lära mig nåt. Tack!
Per-Anders

#2 - BP

Har varken hört talas om Despacito eller filmen The Square. Musik och film är ju int min grej...
Despacito gillar jag skarpt. Påminner om Ricky Martins landsplåga La Vida Loca... Å den diggade jag också:-)

Svar: La Vida Loca tror jag inte jag hört.
Per-Anders

#3 - Micke

Justin Bieber? Vem e de? ;)

Svar: Nån valp som sjunger för andra valper.
Per-Anders

#4 - Jessica Högberg

Ha ha, underbar video...
Härlig biokväll önskar jag;)

Svar: Tack!
Per-Anders