Varför musik i gångtunneln?

 
På gångvägen mellan järnvägsstationen och centrala Sundsvall finns två gångtunnlar. Ovanför gångtunnlarna går Köpmangatan och Parkgatan. 
 
Det händer ibland att jag har anledning att gå i dessa gångtunnlar. Varje gång har jag till min förvåning noterat att det sitter högtalare i gångtunnlarna som det avströmmar musik ur. 
 
Jag undrar varför det spelas musik i gångtunnlarna. Jag undrar också om musiken kommer från någon radiokanal eller om den kommer från typ Spotify. Eller kommer musiken från nån CD eller nåt?
 
Vem styr musikflödet i gångtunnlarna? Är det nån kommunal tjänsteman eller nån på typ Trafikverket?
 
Till saken hör att det förekommit en del överfall i nämnda gångtunnlar (om jag fattat rapportering i lokalmedia rätt). Kanske syftet med musiken är att distrahera eventuella busar som avser att hoppa på oskyldiga medmänniskor så att de avstår från att utföra attacker. 
 
Eller handlar det om att musiken spelas i syfte att underhålla gångtrafikanterna?
 
Bilden har jag taget i en av de två gångtunnlarna. Den är också utsmyckad med blått ljus.
 
Blogg100/52
#1 - BP

Sundsvalls tidning 2015:
"Kommunen har tidigare satsat på att bygga in en musikanläggning i två av tunnlarna som en trygghetssatsning.
– Det har uppfattats olika. Många tycker att det är trevligt men det finns också personer som upplevt det som otryggt på kvällarna av musiken då de inte hör om någon kommer bakom, säger Rogander."
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/tv-text-morka-gangtunnlar-tas-bort-sa-ska-sundsvall-bli-tryggare

Svar: Tack!
Per-Anders

#2 - Jessica Högberg

Du får skicka frågan till lokaltidningen...

Svar: Ja, där fanns uppenbarligen svaret.
Per-Anders

#3 - Jessica Högberg

🖒

Svar: ?
Per-Anders

#4 - Jessica Högberg

🖒på svaret i tidningen

Svar: Typ.
Per-Anders