Mera extremism stoppar inte extremisterna

 
Igår gästade Henrik Schyffert Sundsvall med sin standupföreställning Var inte rädda. Jag hade tänkt gå men hann inte med att köpa biljetter. De såldes slut i ett nafs. Det var synd. Jag hade gärna velat se föreställningen.
 
I en intervju innan hans turné startade förklarade Schyffert att rädsla är ett sätt att hålla folk tillbaka, att försöka få makt över folk. Han menade i intervjun att det är många som tjänar på att folk är rädda. Förr hotade kyrkan med djävulen för att skrämma folk, idag är det extremistiska organisationer som sprider rädsla. 
 
Grejen är att Schyfferts föreställning igår sammanföll tidsmässigt med det fruktansvärda attentatet i Stockholm. På Instagram skriver han att hans första reaktion vara att ställa in sin föreställning men konstaterar också att det är just det terroristerna vill - att göra oss rädda, och att inskränka vår frihet. Läs hans Instagraminlägg här. Det är tänkvärt.
 
Vad lär vi oss då av det inträffade terrordådet i Stockholm? Visar detta att Sverigedemokraterna har rätt i sin främlingsfientliga politik? Borde vi stänga Sveriges gränser för människor som flyr från krig?
 
Nej, naturligtvis inte! En röst på SD i nästa val är bara en röst på mera extremism och mera fundamentalism. Vi ska ha klart för oss att SD är ett extremistiskt parti som i grunden har samma synsätt som IS. Båda organisationerna eftersträvar ökad slutenhet mot omgivningen, och för att nå dit använder båda organisationerna hat och rädsla som metoder.
 
Det är rädslan i sig vi ska vara mest rädda för. För att motverkar det behöver vi ökad öppenhet och tolerans - och mindre extremism. 
 
Blogg100/38
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Blogg100, terror, terrorism, Drottninggatan, openstockholm, extremism
#1 - BP

Nu råkar jag ju bo i 08 och befinna mig vid Åhléns ganska ofta. Det är där man träffas och/eller tar en fika högst på Paolo Robertos restaurang i Åhléns byggnaden. Så japp, jag blev rädd, speciellt då maken och jag egentligen skulle ha befunnit oss där just då, men av en slump gjorde vi inte det...

Tyvärr behövs det en "åtstramning" av vem vi tar emot här - sorry!

BBC rapporterade idag att Sverige har flest personer per capita som reser till Mellanöstern för att ansluta till IS. Redan det skrämmer mig.

Ännu värre är att de sedan återvänder till Sverige som om ingenting har hänt. Man får inte ens kartlägga dessa fanatiska mördare som återvänder (inslag på svt).

Kan tyvärr inte låta bli att fundera på om SD inte ändå har en poäng där. Demokrati är en sak. Men att låta dessa individer komma tillbaka till vårt land och leva/bo här är sjukt. Vägra inresan, men det går ju inte då man inte får kartlägga dessa personer (svt inslag).

Nu är den här killen som körde lastbilen ju från Usbekistan, ett land som också är ökänd som fanatiskt vad gäller islamistisk fanatism - men ändå. Han har välkomnats med öppna armar till Sverige...

Svar: Fast i mina ögon är SD och IS av samma sort - sorry. Vad vi behöver är inte mer hat, vi behöver kämpa hårdare mot alla form av extremism. Både den som IS står för och den som SD står för.
Per-Anders

#2 - BP

Sorry - andra stycket/meningen borde har hamnat som avslutning av min kommentar. Hur meningen hamnade längst upp - ingen aning...

Svar: Sånt händer.
Per-Anders

#3 - Vonkis

Säger som kronprinsessan Victoria, vi går vidare från det här tillsammans.

Svar: Victoria är klok. Jag tycker kungen borde abdikera och lämna över ämbetet till henne.
Per-Anders

#4 - Anna-Lena

Jag håller med dig, jag.

Svar: Tack.
Per-Anders

#5 - Jessica Högberg

Rädslan och okunskapen är jag mycket rädd för

Svar: De kan ställa till med mycket bekymmer.
Per-Anders