Långfredagen vs Internet

 
Långfredag.
 
Jag minns långfredagarna i min barndom. På den tiden skulle långfredagar vara en stillhetens dag. I stort sett inga butiker var öppna, nöjesetablissemang som bio och dansställen var stängda, och man skulle inte utföra onödigt arbete. I mitt barndomshem lät mina föräldrar bli att exempelvis kratta löv under långfredagen.
 
Idag är det fullt ös på det mesta under långfredagen. Nöjesliv, Let´s Dance på TV, köpcentra - allt är öppet och tillgängligt. 
 
Själv var jag ute och krattade löv idag. 
 
Men vad skulle hända om vi återgick till de långfredagsrutiner som de såg ut för 40 år sedan? Hur skulle den högeffektiva nutidsmänniskan reagera om hen inte kunde åka och handla, gå på gym eller se på TV? Antagligen skulle hen implodera av frustration. 
 
Fast det skulle antagligen inte bli så stor skillnad. Det går ju inte att stänga ner Internet och det är ju där vi alla lever våra liv nuförtiden, oavsett hur världen ser ut utanför husväggen.
 
Bilden har jag lånat från nätet.
 
Blogg100/45
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Blogg100, påsk, långfredag
#1 - BP

Med tanke på hur vädret var i nollåtta idag så är jag väldigt tacksam att det finns internet. Det är ganska kul att så många bloggar om långfredagar i sina barndom idag - inklusive jag. Är det kanske så att vi omedvetet längtar tillbaka till "forntiden". Bara undrar...

Svar: Kanske är det så, även om inte allt var bättre förr.
Per-Anders

#2 - Vonkis

För några år sedan var jag i Schweiz över påsk och där var allt stängt på långfredagen. Lite jobbigt var det allt när vi inte kunde handla något vi glömt till maten men vi överlevde. I Schweiz är fortfarande det mesta stängt även på söndagar. Gissar att de som jobbar i affär uppskattar det.

Svar: Ja, med lite planering överlever man en dag med stängda affärer.
Per-Anders

#3 - Anna-Lena

Det kanske skulle behövas att nutidsmänniskan saktade ner livet någon dag ibland. För egentligen tror jag att vi behöver det.
Man må tycka vad man vill om religion och "förr-i-tidens" påbjudna helgdagar och högtider, som oftast innebar ett mera stillsamt/vilsamt liv.
Nog behöver vi vila ibland... från alla måsten och alla intryck.

Svar: Ja, det ligger nånting i det.
Per-Anders

#4 - ajlimullersandvik.blogg.se

minns när mamma gav mig och syser en kortlek och sade "säg ingenting till pappa bara". En timme senare kom pappa och gav oss en kortlek och sa "säg ingenting till mamma bara". Haha.

Svar: Ha ha. Coolt!
Per-Anders