Ett semibra blogginlägg

 
Jag tänker på prefixet semi. Slår man upp det i Wiktionary får man förklaringen halv
 
Härom dagen såg jag uttrycket semisöt. Jag tror jag läste det på etiketten till nån läskedrycksflaska. Det måste alltså betyda att drycken ifråga är halvsöt. 
 
Begreppet semifinal har man ju ofta hört i idrottssammanhang. Men det jag främst förknippar med semi är semiproffs - som i semiproffskamera. På jobbet har jag en sådan; en Nikon D610. Det innebär alltså att jag använder en halvproffsig kamera.
 
Men semi borde man kunna använda i fler sammanhang. Exempelvis om man ätit middag och inte blivit mätt skulle man kunna säga att man är semimätt.
 
Är en tonåring semivuxen?

Kanske jag är en semigammal?
 
Bilden: kan man säga att juiceglaset på bilden är semifullt?
 
Blogg100/87
#1 - BP

Hahaha! Hittills kände jag bara till en semifinal, nu är jag mycket klokare:-)

Svar: Bra.
Per-Anders