Livet är för kort för höga telefonräkningar

 
Jag är 57 år och sosse. Jag gillar begrepp som demokrati, solidaritet, trygghet och generell välfärd. 
 
När jag var ung minns jag att man kunde lita på de olika statliga samhällsfunktionerna - på sjukvården, skolan, SJ och på Televerket. Tågen gick som de skulle och den svarta bakelittelefonen som satt fast i hallväggen fungerade. 
 
Hur ser det ut idag? 
 
Idag är det mesta i samhället konkurrensutsatt och vi förväntas välja vilket apoteksföretag vi ska gå till, vilken bilprovare vi ska köra till och med vilken telefonleverantör vi ska ringa. 
 
Självklart har jag under alla år hållit mig kvar vid Televerket (som numera fått det käcka namnet Telia). Detta därför att jag aldrig slutat tro på att den forna statliga myndigheten fortfarande står för trygghet och stabilitet. 
 
Men nu är det fan slut med det. 
 
Härom dagen satt jag och sambon och studerade vår senaste telefonräkning från Telia. Vi konstaterade att vi från vår hemmatelefon ringt för typ 70 kronor men med alla fasta avgifter inkluderade så blev slutsumman på räkningen hela 800 kronor. 
 
800 spänn!
 
Så nu tänker jag lägga mig på rygg med strupen blottlagd och vänta på att bli uppringd av nån valpig telefonsäljare från typ Tele 2, 3 eller Telenor (eller nåt annat själlöst bolag som söker lyckan i den snåriga djungeln av telefonbolag). Jag vill veta vad ni har att komma med. Show me what you got! Kom igen - förför mig med era erbjudanden. 
 
Till Telia säger jag: Försök övertyga mig varför ni är bättre än frifräsarbolagen ovan och att ni fortfarande står för det bästa alternativet i telebranchen. Innerst inne vill jag fortfarande ge er chansen, men de fasta kostnaderna är helt enkelt oacceptabelt höga.
 
Bilden: Under årens lopp har jag sparat alla telefoner jag slitit ut. Det har blivit rätt många. Jag fattar inte varför jag sparat dem. Kanske är det nån inneboende reflex att jag nån gång ska kunna laga dem, eller kanske använda delar av dem som reservdelar. Nu har de i alla fall hamnat i utkorgen på väg mot soptippen.
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om telia, socialdemokraterna, politik

Kommentarer
Postat av: Bert

Allt var inte bättre förr.

Men allt var inte heller sämre.

Ibland leder konkurrens till större valfrihet.
Ibland vill jag ha just valfrihet. Slippa välja, alltså.

Svar: Jag håller med om den analysen. Frågan vilka som är mest gynnade av "valfriheten". Vi konsumenter eller företagen.
Per-Anders

2016-01-09 @ 19:06:07
URL: http://ogonblickinorr.blogspot.se
Postat av: Anna-Lena

Rätt gör du. Ut med skräpet bara. Varför samlar man på så mycket, egentligen.
Det här med Telias hutlöst höga fasta avgifter gjorde jag revolt mot för flera år sedan. Jag sade helt enkelt upp den fasta telefonen och använder nu bara mobilen. Ångrar mig inte. Billigare!

Svar: Ok. Fast en stationär telefon är ju en del av hemmet, tycker jag.
Per-Anders

2016-01-09 @ 21:36:24
URL: http://mammselen.blogg.se
Postat av: BP

Hahaha! Maken min har också sparat alla telefoner vi ägt. Inte att undra på att familjen ekorre snart måste byta från en fyra till minst en femma;-)

Vad gäller "landlinjen" - den totalt värdelösa stationära telefonen som ingen förutom telefonförsäljare fortfarande ringer på - så har vi sedan 2002 faktiskt Bredbandsbolaget.

Å varför säger man inte bara upp den stationära linjen... Ja, ja, lat är man ju, utan tvekan.

Har dock Telia på mobilen (299 spänn/månad), 20 GB surmängd, vilket jag vill ja. Väldigt pålitiligt, snabbt och bra täckning i 08-området. Maken kör med Comviq abonnemang.

Svar: Jag vill inte säga upp stationära telefonen av känsloskäl. Jag menar, en hemmatelefon ska man ju bara ha.
Per-Anders

2016-01-09 @ 23:38:33
URL: http://bp-computerart.blogspot.se
Postat av: Ulla Maria

Även vi har kvar den fasta telefonen. Trots att det, som nämnts ovan, mest bara är försäljare som ringer på den. Vi har Telia som operatör och varför vi håller fast vid dem och fast telefon kan man ju fråga sig. Gammal vana och lathet kanske.

Svar: Jag tror mycket handlar om en trygghetskänsla. Att ha en telefon hemma är något som varit självklart sedan långt tillbaka.
Per-Anders

2016-01-10 @ 07:35:45
URL: http://umjart.blogspot.se
Postat av: Znogge

Vi kom till samma insikt så när vi fick fiber blev det ip-telefoni i stället. Det får finnas gränser...

Svar: Vi har också funderat på IP-telefoni.
Per-Anders

2016-01-10 @ 12:03:33
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Micke

Släng alla fasta abonnemang...mobiltelefon räcker och det finns billiga alternativ.

Här kör vi comhem på allt...tv-internet..fast telefon... fast den "fasta" där används ej...bara telefonförsäljare...men den kostar inget extra att ha "liggande".

Både jag o frugan kör Comviq kontant....funkar bra med bra alternativ på abonnemang.

Ha de bäst nu.

Svar: Ja, tiderna förändras.
Per-Anders

2016-01-10 @ 12:20:28
URL: http://guldkryckan.blogspot.se
Postat av: Klimakteriehäxan

Dina gamla telefoner kanske bara väntar på att omvandlas till konst? En installation, ett verk att imponera konstkännarna med ...

Svar: Absolut. Den tanken slog mig också. Den gröna telefonen med snurrskivan tänker jag inte kasta bort.
Per-Anders

2016-01-10 @ 13:10:34
URL: http://klimakteriehaxan.blogspot.com
Postat av: Klimakteriehäxan

Mer i ämnet här:
http://www.news55.se/kronikor/darfor-kan-du-slappa-greppet-om-den-fasta-telefonin/

Svar: Nu har jag läst. Jag känner separationsångest.
Per-Anders

2016-01-10 @ 13:12:09
URL: http://klimakteriehaxan.blogspot.com
Postat av: Telia kundservice

Hej Per-Anders!

Tråkigt att du funderar på att byta ut oss mot en annan operatör. 800 kr låter mycket om det endast avser en månad. Kontakta gärna vår kundservice och berättar hur du upplever det så kan dom se över ditt abonnemang och se om det går att ändra på något för att sänka dina kostnader och anpassa abonnemanget efter ditt behov. Det kan vara så att du har ett äldre avtal som bara löpt på.

Du finner våra olika kontaktvägar via denna länk:
https://www.telia.se/privat/kontakt?intcmp=top_kontakt

Mvh

Nicklas
Telia

Svar: Ok. Tack! Jag ska ta kontakt enligt anvisningen.
Per-Anders

2016-01-10 @ 15:16:19
URL: http://gravatar.com/teliakundservice
Postat av: Anna-Lena igen

Det är konstigt det här med stora leverantörer av diverse slag.
Man har varit kund, trogen kund, under en lång,lång tid. Men man får inte information om vad det finns för alternativ och hur man kanske ska kunna sänka kostnaderna för abonnemanget. Inte förrän man ilsknar till och beslutar sig för att byta leverantör.
Så var det för mig. Men då var jag så ilsken så då var det för sent. Det var tack och goodbye i alla fall.

Svar: Precis. Intressant med kommentaren från Telia här ovan.
Per-Anders

2016-01-10 @ 22:01:36
Postat av: Kenneth

ja gick över på mobilt för många år sen just av den anledningen med höga kostnader o lite kvalité, har även nu ratat Radiotjänst finns så mycket att se på som är bättre via datorn än tv :)

Svar: Fast jag värnar om public service. Betalar gärna TV-avgift.
Per-Anders

2016-01-11 @ 09:24:21
URL: http://enbloggigen.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0


Tweets by @pasokvist



Evenemang och konserter


Evenemang och konserter