En man som heter Ove. En film att begrunda.

 
Ikväll har sambon och jag varit på bio. Salongen ifråga var fullsatt och filmen vi såg var En man som heter Ove. Filmen är gjord efter boken med samma namn, skriven av Fredrik Backman.
 
Själv har jag inte läst boken men jag brukar ibland kolla på Fredrik Backmans blogg. Den är kul.
 
Hur var filmen då? Jo, jag gillade den. Om jag hade varit en sån där person som i tid och otid slänger mig med begreppet "feelgood" så hade jag kunnat säga att det var en feelgoodflim. Men nu är jag inte sån person utan väljer istället att säga att En man som heter Ove var en trevlig och gripande film som bjöd på både skratt och allvar. 
 
För mig väcker filmen en del intressanta tankar om olika människors beteenden - vad är egentligen goda egenskaper hos människor och vad är dåliga? Och hur kommer det sig att vi beter oss om vi gör?
 
Rolf Lassgård gjorde en fin tolkning av huvudkaraktären Ove. Jag gillade också Bahar Pars sköna rolltolkning av grannfrun Parvaneh.
 
En man som heter Ove är en film jag kan rekommendera.
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om en man som heter ove, fredrik backman, rolf lassgård, bahar pars
#1 - Anna-Lena

Jag har inte sett filmen, men däremot har jag läst boken. Den tokgillade jag verkligen. Ska nog se filmen också. Kanske. Tror jag.

Svar: Do it!
Per-Anders

#2 - Znogge

Jag gillar inte Backmans böcker men borde kanske ge filmen en chans ändå. Ligger några biobiljetter här och väntar...


Svar: Den är helt klart värd att se, tycker jag.
Per-Anders

#3 - BP

Har läst boken, men inte sett filmen. Boken tyckte jag var sådär - tyckte det var inte riktigt trovärdigt att en 59-åring var totalt nollställd på datorer. Men jag har hört att filmen faktiskt är bättre en boken så...

Svar: Jag har träffat ett flertal personer betydligt yngre än 59 som inte är speciellt datorkunniga. Så Ove är fullt realistisk i det sammanhanget.
Per-Anders

#4 - Bert

Jag såg filmen igår och har också läst boken. I likhet med dig, rekommenderar jag alla att se filmen. Den väcker både allvarstankar och skratt.
Tycker herr Lassgård gör en strålande insats.

Svar: Jo, filmen var bra.
Per-Anders