En bank utan pengar är ingen riktig bank

 
Det går bara mer och mer åt helvete.
 
Nu läser jag i media att Handelsbanken (där jag har mitt lönekonto) slutar att ta emot kontanter. Det gäller visserligen inte alla deras kontor men ett stort antal. De flesta andra banker har tidigare tagit beslutet att inte hantera kontanter och med en förhoppning att skingra min oro gick jag för typ ett år sedan in på Handelsbankens lokala kontor här i byn och frågade: "Hur ser det ut på kontantfronten hos Handelsbanken då..?"
 
Den stort leende slipsprydde mannen bakom disken svarade: "Nä, Handelsbanken har inga som helst planer på att sluta ta emot kontaner. Du kan lugnt fortsätta vara kund här."
 
Nu vet vi hur det gick med det.
 
Det händer ju faktiskt ibland att man förfogar över en lite större mängd kontanter, typ om man sålt nån gammal säng eller några begagnade vinterdäck eller nåt på Blocket. Det skulle ju också kunna hända att man råkat köra på en parkeringsautomat och helt plötsligt förfogar över ett par tusen kronor i enkronor. Om en sån situation skulle uppstå vill man ju faktiskt sätta in pengarna på banken.
 
Fast nuförtiden kanske det inte längre finns mynt i parkeringsautomater. Alla betalar väl numera med kort. 
 
Flera i bekantskapskretsen säger att de tänker byta till Forex bank (Forex är inte bara ett växlingskontor, det är tydligen en bank också). Om man gillar kontanter så är kanske Forex lösningen. Jag menar, den dagen Forex slutar med kontanter faller väl hela deras affärsidé. 
 
Fast trots allt känns det inte riktigt bra att lämna över eventuella besparingar och lönepengar till ett växlingskontor. Dessutom är jag lite skeptisk till företag som har knallgult som profilfärg (Forex och Ryan Air).
 
Bilden: What you see i what you get. Beviset på pengars existens är kontanter. Själv tycker jag det känns väldigt konstigt att en bank inte tar emot pengar i kontant form. Är det inte det banker är till för - att hantera pengar? I min plånbok hittar jag bland annat en dansk femtiolapp "Halvtred kroner" och en svensk femhundring. 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om banker, banken, bank, handelsbanken, forex, pengar, kontanter, sedlar
#1 - Mia

hmm trodde handelsbanken var stolta över att fortfarande hantera kontanter. Jag var inne på Länsförsäkringars bank i Jönköping i ett speciellt ärende... och då frågade jag om de hade kontanter och det hade de faktiskt!

Däremot kände jag mig inte hemma där. Reception när man kom in... konstig bank tyckte jag och ville utföra mitt ärende där... men nejdå. Hon i receptionen ville veta vad för slags ärende jag hade, sedan visade hon mig till vilket "kontor" jag skulle gå.... Gudars skymning... vad pysslar de med de som har hand om andras pengar!?

Forex har väl bara hand om kontanter, du kan inte fixa bostadslån o.dyl där om jag är rätt underrättad!

Svar: Det är många aktörer som man inte förknippar med bankverksamhet som idag ägnar sig åt just bankverksamhet, exempelvis ICA och Forex. Snart kanske Peab eller Sony öppnar bank också.
Per-Anders

#2 - Kenneth

Jag är lite kluven när det gäller denna fråga. Använder ju i stort sett bara kort. Tycker det kan finnas en ide med att sluta med kontanter men man kanske bör vänta tills den gamla generationen som har svårt med allt nytt tekniskt har försvunnit.

Trevligt att få besök på sin blogg:) Besök mig gärna om du har tid

Svar: Jo, man kan inte bortse från den äldre generationen i sammanhanget.
Per-Anders

#3 - BP

Kan bara hålla med dig. Är så trött på bankerna nonchalanta beteende mot kunder. Själv har jag SEB, å dom har inte haft kontanthantering på bra mycket länge. Däremot finns det åtminstone här i centrum en insättningsautomat där man kan stoppa in sina sedlar, dock inga mynt.

Forex - nja. Vet inte riktigt. Däremot kan ICA banken vara ett alternativ. Där kan man sätta in kontanter i varje kassa i affärerna. Såg det faktiskt idag för första gången. Väldigt smidigt.

Svar: Undrar om man kan ta ett lån hos ICA.
Per-Anders

#4 - Veiken

Forex Bank är den bank vi använder och är supernöjda! Dom har insättningsgaranti som alla andra banker, Dessutom får man ränta på sina slantar! :)

Svar: Kan man ta lån hos Forex?
Per-Anders

#5 - kalebass

Det effektivaste sättet vore att så många som möjligt tömde sina konton. Vad skulle då hända på de fina bankpalatsen..? Det är faktiskt VÅRA pengar dom lever på! Bedrövligt.

Svar: Precis! Det skulle faktiskt vara ett intressant experiment. Problemet är att man inte får någon ränta i madrassen.
Per-Anders

#6 - Ulla Maria

Gillar verkligen din förmåga att fyndigt formulera dagsläget. Tycker också det är lite konstigt att färre och färre banker vill ha något med pengar att göra. Får en känsla av att många av dem inte heller vill ha med kunderna att göra irl heller utan helst ser att alla besökare kommer via Internet.

Svar: Ja. Snart behövs varken folk eller pengar.
Per-Anders

#7 - mimmione.blogg.se

Du får swicha om du säljer ett par däck! Mycket smidigt. 😀

Svar: Så säger sambon också.
Per-Anders

#8 - KajsaLIsa

Begriper inte hur det kan fortsätta så här, privata banker bestämmer om hur valutor skall hanteras i samhället.

Svar: Så är det.
Per-Anders

#9 - AnnaKK

Håller med dej fullständigt!!

Vårt bankkontor brann upp ifjol, och i det tillfälliga kontoret som upprättades då hade de ingen kontanthantering. Hänvisade istället kunder som ville ha kontanter till kontoren på mindre orter runt omkring. Nu har det nyuppbyggda bankkontoret nyligen öppnat igen (och ännu så länge hanterar de faktiskt kontanter, men det är säkert bara en tidsfråga...), men samtidigt srängde de också kontoret på en av de mindre orterna. Så-å-å ynkligt!!! :-(

Skaffade mej faktiskt Swish för ett tag sen, och måste säga att det har varit en helt okej ersättare för kontater vid ett par tillfällen redan! :-)

Svar: Jag överväger att skaffa swish jag också. Sambon säger att det är bra.
Per-Anders

#10 - Rolf

Det är rena vinsten med kontantlöst för bankerna.Inga slantar som ligger och skräpar i fickor eller plånböcker utan alla pengar finns i banksystemet och arbetar.Inte konstigt att bankerna in absurdum hävdar lagkrav.

Svar: Lagkrav på vad?
Per-Anders