Omvärlden på tryggt avstånd

 
Sambon och jag sitter i vardagsrumssoffan. Vi surfar på varsin iPad. 
 
"Har du läst om inbrottstjuven som fastnade i skorstenen och dog när husägaren tände en brasa i öppenspisen? Vilken förfärlig historia", säger sambon. 
 
"Nej, det har jag missat. Var det i Sverige", undrar jag.
 
"Nej, det var i USA", säger sambon.
 
"Tänkte väl det", säger jag.
 
När man konfronteras med en makaber eller osannolik nyhet, då brukar min spontana reaktion vara: "det där kan väl inte ha hänt i Sverige?" Jag förväntar sig helt enkelt inte att nåt sånt ska hända här hemma. Och det gör det oftast inte heller. För det mesta inträffar de allra konstigaste sakerna i USA. 
 
Eller i Tyskland. Exempelvis storyn om kvinnan som hade åtta döda spädbarn i frysen. 
 
Fast ibland inträffar det faktiskt egendomligheter på närmare håll. Som exempelvis den 38-årige läkare som kidnappade, drogade och förgrep sig en kvinna som han höll fången i ett hus som han byggt speciellt för ändamålet.
 
"Vilken fruktansvärd historia", sa sambon när hon läste om det i Aftonbladet.
 
"Det där var väl inte i Sverige?," undrade jag. 
 
"Jodå, det var faktiskt i Sverige", sa sambon.
 
"Vart i Sverige?, undrade jag.
 
"Tja, nånstans i södra Sverige", sa sambon. 
 
"Då så", sa jag.
 
Södra Sverige känns ändå på något vis som på tryggt avstånd, nästan som utomlands. 
 
Skönt att konstatera att den stora världen fortfarande är långt borta. 
 
Bilden: Här i Norrland händer inga konstigheter, bara vanliga saker. Härom dagen skottade jag snö, exempelvis. Det medförde ingen dramatik alls.
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om norrland
 
#1 - Mia

Jo, det otäcka händer där borta i det däringa Amerikat! Men... det som händer i Amerika brukar smyga sig hit till Sverige också. Tråkigt nog.

Svar: Tur att det än så länge bara kommit till södra Sverige.
Per-Anders

#2 - Ulla Maria

Beundrar och uppskattar storligen din förmåga att med glimten i ögat och självironi sätta fingret på vardagliga och allmängiltiga föreställningar och händelser. Tror det kan vara ett av de bästa sätten att mana till eftertanke utan pekpinnar.

Svar: Så är det nog.
Per-Anders

#3 - Anna-Lena

Vi håller oss till snöskottningen. Och uppmanar andra att göra likadant. Tryggt och bra. Men sedan då? När snön är borta.

Svar: Då får man läsa böcker.
Per-Anders

#4 - Camilla

Det är skönt när det händer odramatiska saker!

Svar: Det är bra för blodtrycket.
Per-Anders