En sista cig

 
Bilden ovan tog jag i nåt flygplan jag flög med under året. Framför mig i sätet satt en skylt med instruktioner hur man skulle bära sig åt ifall planet måste nödlanda i vattnet; vart nödutgångarna är, att inte ta med bagaget.
 
Det intressanta var att det också fanns en instruktion till rökare att de inte skulle ta en cig ifall planet störtar. 
 
Jag kan tänka mig konversationen bland flygplanssätena om nödsituationen skulle uppstå:
 
Hon: "Älskning, hjälp! Planet har störtat i havet! Vad ska vi göra? Vart är nödutgångarna? Vi måste ut!"
 
Han: "Vänta, jag ska bara ta en cig först."
 
Jag drar mig till minnes att jag sett nån film nån gång där den dödsdömde står framför exekutionspatrullen och blir erbjuden en sista cigarett. En sista njutning innan döden. 
 
Det kanske är nåt sånt det handlar om. Planet har störtat i vattnet och visserligen överlevde vi men man vet aldrig - vi kanske drunknar eller dör på nåt annat sätt. Och då är det lika bra att ta en sista cig. 
 
Men å andra sidan; om jag skulle sitta i ett flygplan och störta i havet - då skulle jag nog försöka ta en bild och lägga upp på Instagram. Därefter skulle jag försöka ta mig ut ur planet.
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Rökning, resor, flygplan, nödläge
#1 - BP

Hahaha! För det första trodde jag att alla flygbolag har rökförbud i sina plan. Så det här planet måste ha haft några år på nacken...

Å visst har du en poäng där med att likställa en cigg med Instagram, fast Instagram är kanske aningen mera hälsosam och garanterat billigare;-)

Svar: Jo, det var rökförbud i planet jag färdades i. Grejen var att det påpekades att man inte fick röka ok planet störtade.
Per-Anders