Att vara närvarande på riktigt

 
Jag får ett meddelande på Messenger från min son. "Är du här?", frågar han. 
 
Han bor några kilometer från mig och jag undrar varför han skriver så. Jag kan inte komma på att jag lovat att hälsa på honom just idag. Eller har jag det? Kanske jag lovat, och glömt, att åka till honom och så undrar han om jag kommit än. 
 
Jag svarar honom "vadå här? Jag är hemma i Timrå."
 
Han skriver igen: "Du fattar inte. När jag frågar om du är här så menar jag här på Messenger."
 
Språkförbistring. Att få frågan vart man befinner sig behöver alltså inte betyda att någon vill veta på vilken fysisk plats man befinner sig. Det kan alltså betyda att någon vill veta vart på Internet man är. Om man är på Facebook eller på Twitter eller på nån chat.
 
Jag borde ha svarat att jag har gömt sig i djupwebben (Dark web) eller i nåt moln eller nåt.
 
Själv sitter jag just nu i soffan. Vår fysiska soffa hemma i vardagsrummet. Där finns jag på riktigt. Ifall nån undrar.
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Blogg24, virtuell, virtuellt, internet, web, språkförbistring
#1 - A-L

Soffan. Det är ett bra ställe att vara på.

Svar: Precis. Så är det.
Per-Anders

#2 - BP

Hahaha! Det där med VR och IRL är då uppenbarligen inte samma sak;-)

Svar: Nä, typ inte.
Per-Anders