Trenden som är på väg tillbaka

 
Jag minns i min barndom, typ 1960- och 70-talen då man kunde se liftare efter vägarna. Många människor, särskilt ungdomar, liftade ofta på den tiden. Ett billigt också lättsamt sätt att resa.
 
Jag minns till och med en ung mamma i grannskapet som gick ut och ställde sig på vägen utanför sin bostad och tillsammans med sin lilla dotter liftade till vänner 50 mil söderut i Sverige. 
 
Men nån gång under senare delen av 1990-talet hände nåt. Liftarna försvann från vägarna. Jag vet att jag ibland undrat varför, men dragit slutsatsen att folk tagit sitt förnuft till fånga. Själv har jag aldrig nånsin (peppar peppar) liftat, varken på 1970-talet eller senare. Osäkerhetsfaktorn att sätta sig i en bil med vilt främmande människor tycker jag helt enkelt är för stor.
 
Men i år verkar nånting ha hänt. Liftarna är tillbaka på vägarna. Så många liftare jag sett efter vägarna denna sommar har jag inte sett på 20 år. Jag undrar varför. 
 
De flesta av årets liftare har varit yngre män och flera av dem har hållit upp en handtextad skylt med "UMEÅ" på. Hur ska man tolka det? Är det nån forskningsstudie som pågår i den västerbottniska universitetsstaden eller är det bara modiga studenter som vill resa ekonomiskt? Eller är det trenden som är på väg att vända?
 
Skulle du kunna tänka dig att stå efter vägen och lifta?
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om liftare
#1 - Mia

Idag skulle jag inte lifta. Dels har jag både körkort och bil, finns ingen anledning att lifta. Det skulle i så fall vara om något hände med bilen.

I min ungdom liftade jag, någon/några få gånger. En gång minns jag, kanske hände det ytterligare, men inget jag gjorde ofta i alla fall. Däremot tog jag upp liftare ibland när jag körde mellan min bostad och föräldrahemmet, cirka 15 mil. Trevligt med sällskap, tyckte jag. Valde sällskapet ganska noga.. tyckte jag...

Jag har faktiskt inte sett några liftare i år, eller på väldigt länge. Å andra sidan har jag varit i grannlandet en hel del...

Svar: Kanske är det bara till Umeå som liftarna vill åka.
Per-Anders

#2 - BP

Håller helt med dig. Har aldrig liftat själv heller och aldrig plockat up en liftare heller. Men jag har inte sett en enda liftare på "mina" motorvägar (E4 och E18) på år och dag. Inte i år heller.

PS. Det blev många "heller" i den kommentaren;-)

Svar: Nähä.
Per-Anders

#3 - Guldkryckan

Nä..Det skulle jag aldrig göra.
Inte bara för osäkerheten, då måste man ju vara social. Urk ;)

Svar: Ja, det är ju det värsta förståss. :)
Per-Anders

#4 - Guldkryckan

Nä..Det skulle jag aldrig göra.
Inte bara för osäkerheten, då måste man ju vara social. Urk ;)

Svar: :)
Per-Anders

#5 - Anna-Lena

Javisst har jag liftat. Mest under 60-talet. Ganska farligt, tycker jag nu när jag har blivit liiite förståndigare. :)
Tagit upp liftare har jag också gjort.
Trodde väl aldrig att jag skulle stå vid vägkanten och lifta igen. Men det gjorde jag när jag var 50+. Jag och en av döttrarna hälsade på en annan dotter som jobbade på Island. Där liftade vi mycket, och det var inte svårt att få lift. Så ung jag kände mig plötsligt.
Angående skyltarna till Umeå.... Inte så svårt att förstå det. För det är ju dit man vill!

Svar: Fast om man är ute på landsbygden på Island kanske risken är stor för gles trafik.
Per-Anders