Vetenskapen om smörgåsens fram- och baksida

 
Förmiddagsfika på jobbet. Vi sitter i fikarummet och käkar mackor och dricker te (dvs jag dricker te, de flesta andra kollegorna dricker kaffe). 
 
Runt bordet diskuterar vi på vilken sida av brödet man ska bre smöret, på framsidan eller på baksidan. Dvs på den lite gropiga sidan eller på den lite mer släta sidan. 
 
Jag tillhör anhängarna av framsidan, alltså den lite med kuperade och gropiga sidan. Kollegan på stolen bredvid mig håller inte med utan utbrister: "ja, men då hamnar det ju en massa smör i groparna som man får i munnen. Nä, jag brer smöret på den släta sidan. Smörets uppgift är ju ändå bara att fungera som klister åt pålägget."
 
Det där med att smöret har funktionen att vara klister åt pålägget är ett synsätt som jag inte konfronterats med tidigare. Själv har jag smör på mackan för att det är gott. 
 
På vilken sida av brödet har du smöret/smörgåsmargarinet?
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om mat, smörgås
#1 - BP

Hahaha! Kan inte låta bli att skratta som du förstår. Vilka världsproblem:-)))))

Äter sällan knäckebröd, men när jag väl gör det som hamnas smöret på den släta sidan just för att den ska fungera som perfekt "Superglue" för pålägget.

Svar: Smörgåsen på bilden är en mjukmacka.
Per-Anders

#2 - Bert

".. smöret som klister.." Det har jag heller aldrig hört, eller tänkt på. Smör är ju gott.

Svar: Precis. Så är det.
Per-Anders

#3 - Mia

Smöret som klister har jag inte hört, men inser logiken. Sedan flera år tillbaka har jag skippat smör o dyl på mackor. Kör med endast annat pålägg. När man har ost i skivor på, ja, då skulle det behövas litet klister under... men å andra sidan är det inte svårt att lägga på ostskivan om den faller av. Annat pålägg brukar stanna kvar där jag lagt det... ;-)

Vardagsproblem som är nog så viktigt... ;-) Trevlig helg!

Svar: Om inte annat kan man hålla fast pålägget med ett finger.
Per-Anders

#4 - Helena

Hej Per-Anders.
Tack för kiken och kommentaren på "Tallugglan".
Jag hittade utmaningen på FB.
Sök på "blogg24" så borde du hitta det.
Varje år så drar även "blogg100" igång, vilket är en blogg dagligen i 100 dagar...
Jag kom knappt halvvägs innan orken tröt :)

Trevlig helg!
//Helena

Svar: Ok. Fast på vilken sida brer du smöret?
Per-Anders

#5 - Anna-Lena

Smöret ska ligga på ovansidan/framsidan, förstås. Alla andra sidor är fel! :)

Svar: Helt rätt!
Per-Anders

#6 - kalebass

Skönt med en lite mindre världsgåta. Jag tar också smör på mackan för att det är gott. Men, jag väljer alltid den sida som har minst hål! När jag har marmelad på så ser jag till att inga hål går rakt igenom smörgåsen, eftersom det kan bli lite kladdigt i handen då..!

Svar: Alla frågor kan vara intressanta, stora som små. Att bli kladdig i handen är definitivt inte roligt när man äter.
Per-Anders