Fascinerande vägarbeten på gång

 
Sundsvallsbron. Vägsträckan mellan trafikplatsen vid norra brofästet och centrala Sundsvall.
 
Den sträckan har två filer i vardera riktningen men efter att nya Sundsvallsbron öppnades har man smalnat av den till endast ett körfält åt varsitt håll. Troligen är det en åtgärd för att uppmuntra (tvinga) bilisterna att åka över bron, vilket många låter bli på grund av broavgiften på nio kronor.
 
Detta innebär att en hel väg, två filer, har "blivit över", och inte används. Jag åker här varje dag och har undrat om det är en permanent lösning eller om den överblivna vägytan ska användas till något.
 
När jag åkte här idag noterade jag att det var fullt med aktiviteter i anslutning till trafikplatsen. I lokaltidningen har jag läst att man där ska plantera växter och träd samt anlägga grönytor. Men jag såg också att man påbörjat någon sorts vägarbeten på ovan nämnda vägsträcka. Maskiner av olika slag flyttade på betongavspärrningar och bilade hål i asfalten. Det ska bli spännande att följa arbete och se vad det utmynnar i.
 
Vägarbeten är alltid lika fascinerande. 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om blogg100, sundsvallsbron, sundsvall
#1 - BP

Så ni har anammat det där med "vägtullar" Nio kronor är ju väldigt billigt om man tjänar massvis med tid tycker jag.

Men den nya bron är kanske inte lika "lönsam" som Trafikverket trott...

Undrar om de kanske gör bussfiler där...

Svar: Jag tror inte några bussfiler är aktuella på bron.
Per-Anders

#2 - Kenneth

Du får fortsätta att föreviga arbetet på bild så kan vi följa med :)
Blir ju en rätt stor extra kostnad per månad om man behöver åka över varje dag

Svar: Tur för mig att jag inte behöver åka över bron så ofta.
Per-Anders

#3 - Anna-Lena

Vägavgift på nio kronor. Hur finansieras detta? Skickas det ut inbetalningskort i efterhand till bilisten? I så fall lär ju all pappersexercis vida överstiga intäkterna. (Känns inte så smart).
Äh, undrar bara. Jag ska åka både norrut och söderut över bron de närmaste dagarna, så jag får väl veta svaret så småningom.
Betalar du månadsvis, förresten?

Svar: Jag har bara åkt över bron en gång och än så länge har jag inte fått något inbetalningskort.
Per-Anders