Get your motor running. Head out on the highway.

Motorvägen mot Sundvalls norra infart. Bilen framför mig kör 100 kilometer i timmen. Jag kör om. 

Då ökar den framförvarande bilen farten och när vi båda är uppe i 110 (vilket är hastighetsbegränsningen) ligger vi jämsides. För att kunna fullborda omkörningen tvingas jag gasa på ytterligare och är uppe i 120 km i timmen innan jag lyckas ta mig förbi.

Visst, jag kunde ha saktat in och avbrutit omkörningen men det kändes inte så lockande eftersom flera bilar låg bakom. 

Frågan jag ställer mig är varför föraren ökade farten när jag var på väg att köra om. Hade hen medvetet lagt sig på hundra knyck bara för att vänta in första bästa bilist som kom ifatt, för att sedan "köra ikapp" när hen var på väg att bli omkörd? 
 
Jag fattar inte sånt där.
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Blogg100
#1 - Kenneth

ja eller så råkade han bara just då komma på att det var 110 :)

Svar: Tur att jag väckte hen då.
Per-Anders

#2 - BP

Nej, sådant fattar jag inte heller. Men vissa idioter är ju tävlingsinriktade på fel gren om man säger så...

Svar: Precis så. Bra beskrivning av problemet, tycker jag.
Per-Anders