Fototriss: ätbart

Ätbart. Brännässlor är ätbara. Det verkar snigeln på bilden ha konstaterat. Om man tittar noga på nässelbladet ser man bitmärken efter snigelns framfart. 
 
Granskott är ju i ropet nuförtiden. På prinsbröllopet nyligen serverades granskott som ingrediens i en av de kungliga maträtterna. Skotten på bilden sitter på en importerad gran av nåt slag. Granen ifråga såg inte riktigt ut som granar i Norrland brukar göra.
 
Maskrosor ska visst gå att äta - både blomman stjälken och bladen. Fast jag föredrar nog ändå att bara titta på dem. De är ju så vackra.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om fototriss, foto
#1 - Violen på Brandholmen

Fin triss med en del ätbart från naturen! Granskott och nässlor är ju populärt men hur är det med snigeln på bilden! Är den kanske också ätbar?

Svar: Jag har hör att man faktiskt kan äta sniglar också.
Per-Anders

#2 - Katarina-Cinnamon

Fiffigt trissat, men jag avstår nog från att käka det :-D

Svar: :)
Per-Anders

#3 - cissi

Det finns mycket i naturen man kan äta! Stensöta och harsyra mumsade jag på när jag var liten!

Svar: :)
Per-Anders

#4 - BP

Å snigeln på den första bilden är ju faktiskt också ätbar. Den bilden var verkligen riktigt bra!
Å maskrosen är ju inte bara ätbar, den är ju drickbar också.

Svar: :)
Per-Anders

#5 - Mormor

Er det Sitkagran?
Står over både neslesuppe granskudd i dag.
Fine bilder.
Ha en trivelig kveld.

http://www.starbear.no/mormor/2015/06/20/fototriss-sier-atbart/

Svar: Det är mycket möjligt.
Per-Anders

#6 - Znogge

Triss med klass även om jag inte hade provsmaka!

Svar: :)
Per-Anders

#7 - KajsaLisa

Som vanligt tänker du outside the box, sköna bilder och roliga matförslag. :)

Svar: :)
Per-Anders

#8 - Kenneth

man kan även göra vin av dem

Svar: Ja, precis.
Per-Anders

#9 - Stina

Härliga bilder och fin natur och första bilden är fantastik.
//Stina

Svar: :)
Per-Anders

#10 - Anonym

Vilka härliga bilder. Vad gäller maskrosor så håller jag med dig om att de är fina att titta på...men måste de vara så många och just i min gräsmatta?!

Svar: :)
Per-Anders

#11 - Monica o Jacob

Bra varierad triss.
Maskrosblommor äter schäfrarna, tyvärr får dom gaser i magen av dom vilket inte är någon höjdare.

Svar: :)
Per-Anders

#12 - Stare Ström

Fint att ha ett skafferi i naturen!

Svar: :)
Per-Anders

#13 - Anna-Lena

Granskott är gott. Smakar lite syrligt... Jag har ätit massor under min uppväxt och det går inte en enda vår utan att jag nyper några och äter nu med.
Maskrosvin har jag smakat en gång. Inte gott.
Nässelsoppa går an... om någon bjuder.
Bra triss.

Svar: :)
Per-Anders

#14 - Eva Trillian

Naturen bjuder på allt vi behöver - egentligen. Vi glömmer lätt det!
Fint trissat!

Svar: :)
Per-Anders

#15 - Anemonen

Jupp här var det mycket ätbart. Även sniglar går att äta men kanske inte just den här sorten. Maskrosor är bra för magen innehåller bitterämnen och den användes förr som folkmedicin. De när vacker att titta på även som överblommad.

Svar: :)
Per-Anders

#16 - Gammelsmurfen

Av någon anledning är alla tre sakerna oprövade. Vilket troligen är väldigt illa...

Svar: :)
Per-Anders

#17 - Laila

Så härligt att se dina foton av det lite alternativa ätandet. ;-)

Svar: :)
Per-Anders