En hamburgare som inte smakar APA

 
Vi gjorde vårt premiärbesök på en av Sundsvalls nyaste restauranger igår kväll. APA heter den och ligger i hörnet Storgatan och Skolhusallén. 
 
APAs specialitet är hamburgare men inte av samma snabbmatsmodell som typ McDonalds eller Max. Hos APA är det istället burgare av grillad högrev som gäller, vällagade och kompletterade med fräsigheter som bland annat bluecheese och karamelliserad lök.
 
APA har en hög coolhetsfaktor och i väntan på maten diskuterar vi runt bordet hur man skulle kunna definiera profilen på inredningen. Är det retro? Nej, det kan man inte påstå. Industri? Ja, kanske. Armaturen ser verkligen ut som hämtad från en industrilokal. Själv får jag dock en liten känsla av slakthus med tanke på det rutiga golvet och de helkaklade vita väggarna.
 
Hur som helst. Jag gillar den annorlunda inredningen som bidrar till att stället får en skön och avspänd atmosfär.
 
Tyvärr fick vi vänta drygt en timme på maten vilket är lite i längsta laget men när den väl kom på bordet smakade det väldigt bra och vi blev mätta och belåtna. Servitören förklarade att väldigt många gäster hängde på låset vid öppningsdags vilket gjorde att trycket blev lite för stort i köket. 
 
Totalt sett gav APA oss en trevlig restaurangupplevelse som jag gärna är med om igen. 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Apa, restauranger, Sundsvall, mat
#1 - Kenneth

Nu har jag läst i kapp efter semestern
Så nu kan du kommentera hos mig igen :)

Svar: Bra jobbat där!
Per-Anders

#2 - Andra året i Hjo

Äta hamburgare i slakthusmiljö. Passande. Men. Och en timmes väntan. Nej du, APA får inget besök av mig. Men eftersom jag aldrig är i Sundsvall så spelar det ju ingen roll.
Höll som barn på Wifsta/Östrand senare Timrå i hockey. Synd att de inte håller måttet idag.

Svar: Fast restaurangen är riktigt trevlig. Jag tänker gå dit igen.
Per-Anders

#3 - kalebass

Men namnet. APA ? Hur tänkte man där...

Svar: Vet inte. Jag har funderat på det själv.
Per-Anders

#4 - Axelina

APA= American Pale Ale, alltså ett öl. Jag är inte så insatt eller särskilt öl-kunnig men har läst att restaurangen håller på att brygga sitt eget öl och det ska finnas både APA och IPA (India Pale Ale).

Gjorde mitt första besök på APA igår och blev otroligt nöjd med både mat, service och stämning. Skönt ställe. Och väntetiden på maten var ytterst normal. Klockade inte men kanske strax under halvtimmen. Det jag skulle önska är några fler icke kött alternativ.

Svar: Jodå, vi hade vårt bord alldeles intill plåtkaren som så småningom ska utgöra mikrobryggeriet. Servitören berättade att man bara väntar på tillståndet från myndigheterna.
Per-Anders