Det magiska hålet

 
Sitter och tittar igenom bilderna i minneskortet i kameran. Hittar en bild jag tog på flyget hem från Tyskland i början av december. Bilden tog jag på ett litet märkligt hål i flygplansfönstret intill min sittplats. 
 
Jag försökte skrapa med fingret mot hålet men det gick inte. Fönstret bestod av ett antal glasskikt och det skikt som hålet gick igenom fanns inte närmast insidan av flygplanet. Det var minst ett skikt emellan, trots det såg det ut som om det skulle gå att känna på hålet med fingret.
 
Jag undrar varför det där hålet fanns där. Handlar det om någon sorts ventilation? På fönstrets utsida kan man se hur iskristaller bildats i en cirkel utanför hålet. 
 
För säkerhets skull kollade jag på andra fönster i närheten där jag satt, och ja - det fanns liknande hål även på de andra fönstren. Det kändes tryggt på något vis.
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Flygplan, semester, resor, hål
#1 - Åke

Ja man kan bli fundersam... förstår att du vart trygg då det fanns fler.

Svar: Ja, de verkar ha någon sorts funktion.
Per-Anders

#2 - Kenneth

jag hade nog blivit orolig har aldrig sett något hål i fönstren

Svar: Titta efter nästa gång du flyger. Jag är säker på att du hittar liknande hål.
Per-Anders

#3 - Veiken

Vilken tur att ni kom dit ni skulle. Det var nog ett skrämsfönster! :)

Svar: Kanske det. För att göra resan mer spänannde eller nåt.
Per-Anders