Känn dig otrygg med MySafety

 
Idag blev jag uppringd på min mobil av en man från MySafety. Han sa att han ville informera mig om att MySafety bevakar så att inte min identitet blir kapad på nätet. 
 
Han betonade att många människor får sina identiteter kapade av kriminella men att man med MySafetys hjälp kunde känna sig trygg. 
 
Jag frågade om detta är en tjänst som han erbjuder eller om MySafety iklätt sig rollen som min digitala bodyguard bara så där per automatik. 
 
"Vi tar en abonemangsavgift på endast 59 kronor i månaden", sa han. 
 
"Nja, jag är nog inte intresserad. Jag håller koll på det där själv", sa jag.
 
"Du ska veta att det är väldigt lätt för kriminella att kapa din identitet på nätet", sa han.
 
"Det tror jag säkert, men jag ber att få tacka nej".
 
"Men det är väldigt enkelt att ta ett abonnemang. Det enda vi behöver göra är att tala in ett inspelat meddelande som kvittens", sa han.
 
"Nej, som jag sa så tackar jag nej", sa jag.
 
Klick!
 
Där la han på luren.
 
Efter samtalet googlade jag på MySafety och hittade bland annat en artikel från Privata Affärer som berättade att MySafety blivit utkastad från callcenterföretagens egen branschorganisation därför att MySafety använt alltför aggressiva försäljningsmetoder. De aggressiva försäljningsmetoderna gjorde att företaget fick rekordmånga anmälningar hos Konsumentverket. 
 
MySafety har också blivit anmälda för att ha skickat fakturor till folk utan det funnits några avtal.
 
Företagets affärsidé verkar vara att utnyttja människors oro för nutidens digitala faror. Frågan är om MySafety är till nån hjälp eller om det i själva verket är det företaget som föranleder den största oron. 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om MySafety, telefonsäljare, callcenter, internet
 
 
 
 
#1 - KajsaLisa

Får du en faktura så bestrid den. Själv brukar jag alltid påpeka att vill jag köpa något typ teleabbonemang eller omega 3 kapslar så kan jag gå och köpa det när jag känner för det.

http://kajsalisa.com/2011/02/26/kajsalisa-utrotar/

Svar: Jag kommer inte bara att bestrida den, jag kommer även att blogga om den.
Per-Anders

#2 - KajsaLisa

Får du en faktura så bestrid den. Själv brukar jag alltid påpeka att vill jag köpa något typ teleabbonemang eller omega 3 kapslar så kan jag gå och köpa det när jag känner för det.

http://kajsalisa.com/2011/02/26/kajsalisa-utrotar/

Svar: Dessutom kommer jag att elda upp den.
Per-Anders

#3 - BP

Förstår inte hur dessa oseriösa företag hittar oss vanliga mobiltelefonanvändare. Eller jo, jag vet. Har man ett "legalt" mobilnummer och inte tagit bort det drån en massa listor via NIC så...

Hoppas företaget brinner i helvetet om du frågar mig...

PS. Att ha en blogg betyder makt. Det har jag upptäckt ett flertal gånger! DS.

Svar: Tidigare har samtal från telefonförsäljare enbart kommit till hemmatelefonen. Att de även ringer på mobilen är ett ganska nytt fenomen för mig.
Per-Anders

#4 - Mia

Telefonförsäljning har blivit en rutten försäljningsverksamhet. De har gjort att jag aldrig svarar på okända nummer, kollar upp i efterhand och ringer upp om det känns som ett seriöst samtal. Men det händer väldigt sällan.

Svar: Jag förstår inte hur telefonförsäljare står ut med sig själva.
Per-Anders