Kärnvapen bra för världsfreden?

 
Den här veckan är det 70 år sedan USA fällde atombomber över Hiroshima och Nagasak i Japan. De båda städerna utplånades fullständigt på en sekund och cirka 110 000 människor dödades omedelbart av de två bomberna. Med tiden blev den totala dödssiffran 200 000 på grund av de bränn- och strålskador som många fick.
 
Bomberna fälldes för att förmå Japan att kapitulera i det då pågående andra världskriget.
 
Jag har alltid levt i den tron att USAs atombomber var en fullständigt förfärlig handling eftersom de dödade så oerhört många människor och skapade en sådan fruktansvärd förödelse. Med andra ord ett krigsbrott.
 
Men i en artikel i Sundsvalls Tidning läser jag att det nog egentligen inte var så. Militärexperter som citeras i artikeln menar att om inte atombomberna fällts hade andra världskriget fortsatt som konventionellt krig med stridande marktrupper vilket på sikt inneburit många fler döda.
 
"Aldrig har så få människor dött i krig som under efterkrigstiden. Det går att argumentera för att detta är en effekt av kärnvapnen", säger Fredrik Lindvall, sägerhetplolitisk analytiker, i artikeln.
 
Efter 1945 skaffade fler länder kärnvapen och terrorbalansen som uppstod gjorde att ingen ville starta ett krig - sägs det.
 
"Att kalla kärnvapen för fredsbevarande är kanske för starkt ord, men de har helt klart varit krigsdämpande", menar Fredrik Lindvall i artikeln.
 
Själv har jag dock svårt att ta till mig resonemagnet att det skulle vara taktiskt rätt att döda ett visst antal människor bara för att kunna undvika att ännu fler dödas senare. Mänskliga liv får aldrig bli ett investeringskapital i tron att man ska spara ännu fler.
 
I väpnade konflikter finns inga vinnare, bara förlorare.
 
Om alla verkligen vill så får vi fred på jorden.
 
Skrota alla kärnvapen!
 
Bilden ovan: Molnet vid en atomsprängning har ett karaktäristiskt utseende och liknar en svamp. Eftersom jag inte har någon atombomb så har jag heller ingen möjlighet att ta ett sådant foto. Istället fotade jag en svamp jag hittade pågräsmattan. Jag tycker den smäller lika högt som fotomotiv!
 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om atombomb, kärnvapen, hiroshima, nagasaki, krig, fred
#1 - BP

Problemet är bara att det är långt från alla som vill ha fred på jorden. Kolla bara vad som försiggår i Mellanöstern.

Rent allmänt är jag nog benägen att hålla med Lindvall - kärnvapen har en dämpande effekt. Å efter Japan är det ju heller inget land som använt kärnvapen...

Svar: Gissar att befolkningen i Hiroshima inte håller med om det.
Per-Anders

#2 - KajsaLisa

Om dom har rätt så är i alla fall riskpremien väldigt hög. Alfred Nobel var faktiskt inne på amma ide, men tekniken att ta fram ett vapen som skulle få slut på alla krig fanns inte på 1800-talet.
Det var problem att kommentera hos dig igår, precis som du sa. kommentaren bara försvann när man tryckte på Skicka. Hoppas din sida kryat på sig :)

Svar: Av nån anledning markeras ibland dina kommentarer som spam. Vet inte vad det beror på. Men nu syns din kommentar från igår.
Per-Anders

#3 - Mia

Ja, jag är väl naiv... men tänker som så att om inga vapen funnes, då blev det inte så många dödade i krig... ;-) Vapen kan inte jag se något positivt med. Titta på USA:s utveckling där gemene man tror de är trygga med ett vapen, våldsstatistiken och mord har ökat lavinartat. Är det samma utveckling som sker i Sverige nu!? Fast i betydligt mindre skala.

Jag tror att en del mord "bara blir" i vredens stund när vapen finns i närheten. Atombomber och större vapen är förfärliga... dödar massor med människor! Ja, var jag står i denna fråga har du nog insett!

Svar: Jodå. Och jag håller med dig.
Per-Anders

#4 - kalebass

Tyvärr är det ju så att alltför många INTE VILL ha fred. Anledning; krigsindustrin,(money money)
Från början fanns inga "vapen", men det fanns stenar!
Kärnvapen är inte bra för något.


Svar: Jag tror det är den legala, och den illegala, vapenhandeln i sig som är orsaken till många väpnade konflikter världen runt.
Per-Anders