Låt inte hatet vinna valet

 
På söndag är det val. Då bestämmer vi vilket parti, och vilka ideologier, vi vill ska företräda oss i politiken.
 
Själv tänker jag rösta på socialdemokraterna och hoppas naturligtvis att det partiet ska vinna valet. Men jag röstar inte bara för att vi ska få en ny regering - min röst är också ett bidrag till att hålla Sverigedemokraterna så långt bort från politiskt inflytande som det bara går.
 
Varför?
 
Jo, för om vi släpper krafter lösa som grundar sina värderingar på hat, och på ett fördömande vi-och-domtänkande, ger vi oss in på en fullständigt livsfarlig väg. Historien har många exempel på vad kan hända om man släpper hatet fritt, allt från nazitysklands folkmord på 1940-talet till dagens vidrigheter som utförs av Islamiska Staten.
 
Jag vill leva i ett Sverige byggt på omtanke, demokrati och mångkultur.
 
På Aftonbladet debatt kunde vi för några veckor sedan läsa ett oerhört viktigt inlägg av Christian Thorén om just detta. Läs det här. Jag kunde inte sagt det bättre själv. 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Politik, val2014, Sverigedemokraterna, Socialdemokratrerna, valet
#1 - BP

Tror att det blir en tuff fajt mellan de stora blocken. Å precis som du hoppas jag verkligen att SD hålls långt borta från den nya regeringen, även om jag befarar att de kommer att öka rejält - tyvärr.

Svar: Det finns risk för det, ja.
Per-Anders

#2 - Kenneth

förhoppnings vis inte

Svar: Då är det bättre om glädjen vinner.
Per-Anders

#3 - KajsaLisa

Jag har i alla fall bestämt mig, flygbladsutdelning för S i natt efter jobbet, skall baske mig köra valrörelsen ända in i kaklet OCH VINNA !!!!!!!!!!!!!!!!!

Svar: Bra!
Per-Anders

#4 - Veiken

Jag kan bara hoppas att det går vägen! Jag har röstat exakt som du! Måtte SD inte få en vågmästarroll. Vad tänker folk med???????

Svar: Det kan man fråga sig.
Per-Anders

#5 - kalebass

Jag håller med dig. Men jag lutar nog lite åt vänster... Hoppas verkligen att folk röstar också!!
Jag har onda aningar angående SD.

Svar: Ja, om SD får för många röster kan det gå riktigt illa.
Per-Anders