Inget är så tråkigt som att byta däck

 
Jag sitter på en stol i garaget. Jag tänker på livet. 
 
Nyss har jag bytt till vinterdäck på min bil och jag är trött. Jag vill betona att jag inte är den som har lätt för att bli uttråkad, tvärtom, många gånger kan det vara skönt att göra saker långsamt - och få känna att man har gott om tid på sig. Men det finns två återkommande aktiviteter i livet som jag tycker är riktigt tråkiga och enformiga.
 
De är
1. att raka mig,
2. att byta till vinterdäck/sommardäck på bilen.
 
Idag genomled jag alltså punken 2 i listan ovan. Att byta de fyra hjulen på bilen handlar om att hissa upp och hissa ner bilen flera gånger med en domkraft. Det handlar om att skruva bort fem skruvar på varje hjul, lyfta bort hjulet och sedan lyfta dit ett annat hjul - och sedan skruva fast det. Fyra hjul där denna procedur ska upprepas varje gång.
 
Byta däck på bilen är helt enkelt urtråkigt, själsdödande och gör mig bara irriterad. 
 
Skälet till att jag bytte till vinterdäck just idag var att jag ska besikta bilen i morgon (måndag). Igår upptäckte jag att två av sommardäcken var helt nedslitna och det smartaste var därmed att byta till vinterdäck (vilka är i godkänd-på-besiktningenmässigt bra skick). På det viset kan jag i alla fall minska risken för ombesiktning på grund av dåliga däck. 
 
Nu hoppas jag att inte heller något annat på bilen ska orsaka några större anmärkningar i besiktningsprotokollet. Wish me good luck!
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Vinterdäck, enformigt
#1 - Kenneth

Visst är det bra att kunna välja besikta med viner eller sommardäck då kan man välja de som är bäst :)

Svar: Precis. Själv brukar jag ha vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren.
Per-Anders

#2 - KajsaLisa

Testa att anlägga vinterskägg när du bryter till däck. Du kommer att frysa mindre och slipper en massa tråkig aktivitet :)
Apropå Londons tunnelbana, lägger in en länk om varför den är rund. Alltihop är så genialt att till och med jag begriper det. Kolla längst ned i inlägget
http://kajsalisa.com/2011/10/20/kajsalisa-i-london-del-6/

Svar: Vinterskägg..? Då kan jag kanske vara jultomte också.
Per-Anders

#3 - kalebass

Hmmm... här kan man verkligen snacka om långa NU.:-)


Svar: Precis. En timme tar det för mig att byta de fyra hjulen.
Per-Anders

#4 - Veiken

Vi låter en firma byta däck på bilen sedan några år. Väl använda pengar och gubbens rygg mår bra av det! :)

Svar: Jag har bytt mina däck under alla år sedan jag fick körkort. Det har varit lika jobbigt varje gång. Men vafan. Fyra starköl.
Per-Anders

#5 - BP

Just det, så jag/vi låter verkstaden sköta däckbytet.

Svar: För pengarna det kostar får man typ fyra starköl på krogen. Det kan jag unna mig efter att ha bytt däcken själv.
Per-Anders

#6 - Åke

Vad trevligt att sitta och fundera på livet i ett garage på en söndag och inte känna stressen av snö utanför :) Du är ute i tid :)

Svar: Just det. Söndagar är till för återhämtning och eftertanke.
Per-Anders