Ibland kan det handla om sekunder innan det är för sent


Nu har vi lämnat fjällvärlden och är tillbaka på hemmaplan igen. Resan gick bra men nånstans i höjd med Kölsillre, i västra Medelpad, höll den på att ta tvärstopp. Plötsligt sprang en rådjursfamilj ut på vägen framför oss och jag fick göra en kraftig inbromsning för att inte köra på dem. 
 
När de tre djuren sprungit över vägen stannade de till och tittade nyfiket på oss. Eftersom jag hade kameran nära till hands öppnade jag sidorutan och lyckades ta några bilden innan familjen sprang vidare över fältet och in in skogen. 
 
Jag har sagt det förut och jag säger det igen: vart än du befinner dig - ha alltid en kamera nära till hands. Det kan vara fråga om sekunder innan fotoläget är borta. 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om blogg100, #blogg100, rådjur, vilt
#1 - Matilda Wik - fotograf i Norrköping

"Ha alltid en kamera nära till hands" - that's my type of motto :D

Svar: Helt rätt!
Per-Anders

#2 - Bea

Det finns nog inte någon som åker iväg utan sin telefon. Och där i finns ju kamera. Typ.
Fin bild!

Svar: Fast oftast är kameran i mobilen mycket sämre än en riktig kamera. Om jag tagit bilden ovan med mobilen hade djuren endast blivit små prickar (eftersom jag tagit bilden på ganska långt avstånd).
Per-Anders

#3 - BP

Vilken sinnesnärvaro!!! Helt otroligt! De stirrar nästan förvånat på dig för att du inte gjorde köttfärs av dom.

Vid närmare eftertanke - rådjursstek är himla gott faktiskt;-)

Svar: Fast inte lika fint på bild.
Per-Anders

#4 - anneli

Precis! Och yrkesskadad som jag är efter många år på akuten säger jag detsamma om själva livet. Det kan vara över på några sekunder.
Det kan springa ett rådjur över vägen....

Svar: Precis. Det är viktig aspekt i sammanhanget.
Per-Anders

#5 - Rozie

Underbar bild, fångad i rätt ögonblick.
Jag har alltid kameran med mig. För det mesta mobilen vilken tar väldigt fina bilder. När jag har möjlighet får systemkameran slå följe med mig.

Önskar dig en fortsatt fin dag med nya fina fotograferingstillfällen!

Svar: Tack detsamma!
Per-Anders

#6 - Veiken

Så sant som det är sagt! Bra jobbat! Bilderna blev ju kanon! Vilken reaktionsförmåga du har! :)

Svar: Ja. Eller tur.
Per-Anders

#7 - AktivaDagar

Köpt ny väska enbart i syfte att alltid ha kameran med... Vis av tidigare misstag och missade bilder...

Svar: Bra där!
Per-Anders

#8 - kalebass

Som anneli nämner ovan; Det kunde också ha varit några sekunder från att allt varit över..!
Fin bild, dock!

Svar: Så sant.
Per-Anders