Tänk om jag är en feminist..?

 
Alldeles nyss gjorde jag SVTs valbarometer (finns på SVTs hemsida). Med hjälp av den kan man ta reda på vilket parti som ligger närmast ens egna åsikter, så att man lättare kan ta ställning till hur man ska rösta i valet i september. 
 
I valbarometern får man svara på vilka åsikter man har inom en lång rad områden, allt från vård och skola till ekonomi och invandring. Man har också möjlighet att hoppa över frågor man inte har någon åsikt om. När man svarat på alla frågorna får man ett resultat i form av ett diagram där åsikterna matchats med de olika partiernas. 
 
Enligt mitt resultat stämmer mina åsikter överens till 83 procent med Feministiskt Initiativs. På andra plats (80 procent) Vänsterpartiet och först på tredje plats det parti jag är medlem i; Socialdemokraterna (73 procent). 
 
Nu undrar jag: är det mig eller sossarna det är fel på?
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Politik, socialdemokraterna, Fi, feministiskt initiativ, Schyman
#1 - BP

Ja, det kan man ju fråga sig;-) Kanske är det fel på både och...
Gjorde precis valkompassen och jag bara asgarvade.
1. Piratpartiet (partiet jag röstat på i EU-valet)
2. KD, vilket var en överraskning
3. Folkpartiet.
Så 1. och 3. stämmer ganska bra faktiskt.

Svar: I mitt fall fick Piratpartiet nästan lika många procent som socialdemokraterna. DET förvånade mig på riktigt.
Per-Anders

#2 - KajsaLisa

Intressant, gjorde samma grej för ett tag sen och kom fram till samma sak, fast jag också är med i sossarna.
Själv anser jag att partiet i alla fall i Stockholm blivit lite mjäkigt och inte velat stöta sig med moderaternas väljare. Typ RUT nja kanske liksom istället för att sätta ned foten och säga: Nej dom pengarna behövs till annat.
Vi har lämnat vänsterflanken öppen och fokuserat på den så kallade medelklassen i storstäderna. Det får vi äta upp nu.
Per Schlingman ändrade tyvärr inte bara moderaternas retorik utan även på vår politik.

Svar: Jag tycker Socialdemokraterna borde rikta in sig på ett kommande regeringssamarbete med Fi istället för med Miljöpartiet. Då slipper jag välja vilket parti jag ska rösta på.
Per-Anders

#3 - Micke

Sossarna har det väl varit nåt knepigt med länge kan jag känna...fast det är väl de flesta politiska partier idag...är nog mera fel på mig än dem kanske. :)

Tror sossarna och Fi,om de kommer in, startar nåt samarbete..fi har väl mer gemensamt med dem.

Svar: Ja, fast både och.
Per-Anders

#4 - Kenneth

Hej

Ja nu gör jag ett nytt försöka att komma tillbaka till bloggvärlden. Har ingen möjlighet att läsa bakåt och jag kommer att försöka gå in och titta på de bloggar jag följer men inte kommentera varje gång. Men jag är här o kollar som jag sa men har upptäckt att det går inte att hinna med alla kommentarer varje dag eftersom jag följer många.
Detta ska ju vara kul och jag försöker o vända min nedåt gående spiral så jag tar det i lagom takt.

Ha en skön söndag

Svar: Ja, det viktigaste är att det är kul. Annars blir det inte så kul, så att säga.
Per-Anders