Kanske man skulle prova att knarka lite

 
Angående debatten i Agenda den 19 januari om cannabis. Så här bloggade jag 12 januari:
 
Jag har alltid trott att narkotika är farligt, och att det är av den anledningen som det är förbjudet. Därför har det aldrig ens funnits i sinnevärlden hos mig att prova narkotika, just av det skälet att det är farligt, beroendeframkallande och att man blir knäpp i huvudet av det. Fast uppenbarligen har jag fel där - i alla fall om man får tro Sofia Mirjamsdotter, ledarskribent i Sundsvalls Tidning.
 
I lördagens ledare i Sundsvalls Tidning skriver Mirjamsdotter om cannabis. I krönikan menar hon att cannabis inte är dödligt utan istället kan vara bra för hälsan. Hon vill också ha en "nyanserad diskussion om narkotika i allmänhet och cannabis i synnerhet". Hon påstår också att cannabis är omöjligt att överdosera
 
Det är inte utan viss förvåning jag läser Sofia Mirjamsdotters krönika. Hur kan en person som gjort sig känd som en seriös profil inom sociala medier, och numera även ledarskribent, ha sådana åsikter? Jag får inte riktigt ihop det här.
 
Betyder det här att allt det vi lärt oss, från småskolan och uppåt, (dvs att knark, exempelvis haschrökning, är farligt) inte stämmer? 
 
Själv har jag aldrig provat någon form av narkotika, jag tror jag inte ens jag någon gång sett det med egna ögon. Fast nu kanske det är dags. Tänk om jag skulle prova att röka på lite. Bara för att känna hur det känns. Kanske vidgas mina sinnen och jag ser på världen med nya ögon. Vem vet.
 
Eller förresten. Nej,jag låter nog bli. Jag fortsätter nog att hålla mig till filmjölk. 
 
 
SVD:
 
Läs även andra bloggares åsikter om cannabis, narkotika, knark, filmjölk
#1 - kalebass

Prövade på två ggr. för väldigt länge sedan. Ren nyfikenhet. (lite med tanken att mitt måleri skulle vinna på det). Men, det hände absolut ingenting!
Hade väl tillräckligt med fantasi ändå... Tur var väl det. Har aldrig varit i närheten av skiten sen dess. Jag vet andra som åkte dit redan efter första försöket och hamnat i missbruk.

Svar: Det där med risken att hamna i ett missbruk av andra tyngre droger är en viktig aspekt i det hela.
Per-Anders

#2 - BP

Kan väl säga som så:
1. För att kunna "bedömma" något som alla varnar för, bör man prova först för att bilda sig en egen uppfattning.

2. Cannabis är lagligt i Holland och röks på nästan alla caféer där. Såg aldrig en nedknarkad holländare i någon stad där. Har sett betydligt fler i Stockholm.

3. Cannabis skrivs ut som medicin (kommer inte ihåg för vilken sjukdom) i vissa länder.

4. De farliga drogerna är kokain (inne bland bratsen runt Stureplan), heroin och till viss mån marijuana å säkert många till.

Svar: 1. Visst, men jag avstår från att prova.

2. När jag var i Amsterdam såg jag både sluskiga pundare och förnedrande prostitution. Dessutom var Amsterdams restauranger bland det ofräschaste jag sett. Vet inte om jag tycker just Amsterdam är något föredöme när det gäller drogpolitik.

3. Anhängarna säger att det dämpar smärta hos cancerpatienter.

4. Skulle inte förvåna mig om det snart dyker upp någon brats från Stureplan som påstår att även kokain är nyttigt.
Per-Anders

#3 - Åke

Helt otroligt att denna tidning trycker ens det. Detta kommer att ifrågasätta min prenumeration.
Naiva debattörer och framför allt politiker bör avgå som kommer med sådant! Diskutera med de som försöker rädda ungdomar som poliser samt de som tar hand om missbrukare först.

Självklart kommer AC Cobra karossen att lackas, den har aldrig varit monterad på någon ram ens. Och den ska lyftas upp och ned många gånger till. Karossen är helt ny. Till veckan ska jag få se ritningar till ramen, jag har ritningarna på ramen i min telefon bara. Här ska skrivas ut, kommer att få ett USB minne med alla detaljer.




Svar: Jag hoppade faktiskt till när jag läste detta i ST. Den nyliberala knarklobbyn är inflytelserik och försöker säkert göra detta till en valfråga.
Per-Anders

#4 - Veiken

Vi kan väl börja knarka allihop - det går ju ändå utför med Moder Svea!
Det finns folk som jobbar med att plocka upp mänskliga spillror som har rökt på och inte kommer ur skiten! Jag vågar inte ens chansa på att just jag skulle fixa en enda gång utan att åka dit!

Svar: Då är det nog ingen bra idé att prova.
Per-Anders

#5 - Kommentar

Legalisera en flaska rödvin = heroinmissbrukare?

Att generalisera för att vinna politiskt korrekta poäng kan dölja de alldeles för dyrbara nyansera.

Alkohol hade lika gärna kunnat vara illegalt.. Alkohol är illegalt att köpa i en stor del av Arabländerna. Hade någon då visat bilder på heroin-missbrukare om andra velat legalisera att folk skulle få köpa en box rödvin till middagen och hävdat att alkoholen är att inte visa respekt för heroinmissbukrare? Hade detta då inte gett en ganska fel bild? Det är exakt den bild som förmedlas i artikeln i SvD ”De som vill legalisera bör se helvetet först” dessvärre.

Vi kan inte visa bilder på tragiska heroinmissbrukare när vi pratar om legalisering av cannabis (eller en box rödvin om det varit illegalt).

Därtill får vi inte glömma att 1) Cannabis är inte en inkörsport till annat mer än alkohol om det är lagligt. Det är en inkörsport för att det är olagligt eftersom samma okontrollerade säljare ofta har tillgång till annat. Alkohol hade varit en inkörsport lika mycket om det varit olagligt. 2) Om bruket är illegalt så ger det säljaren en maktposition – då säljaren ofta lyckats bli av med sin moral så kan följden bli allt möjligt negativt. T ex “Jag visar att du är kriminell för att du rökt cannabis om du inte gör detta som jag vill…….”.. Slusatsen är; Legalisera allt bruk så att folk som drabbas negativt vågar söka vård utan att bli kriminella för det (= få bort heroinmissbrukarna etc) så de inte kan utnyttjas av säljarna. Kontrollera all försäljning så att organiserad brottslighet och de bovar som utnyttjar de som köpt cannabis inte kan göra det längre. Däremot ska de som säljer utanför denna kontroll – samt under inga omständigheter får heroin (eller andra nuvarande/framtida bevisligen dåliga droger) legaliseras som försäljning straffas hårt. Möjligen kan väl heroin tillåtas medicisinkt för de som är dödsjuka i t ex cancer sista veckan i livet och vill ha den upplevelsen.

Cannabis har inte dödat någon – se ”vice youtube cannabis kid” dokumentär om en stackars cancerdrabbad flicka som tycks svara bättre på en cannabisbehandling än endast cellgifter/strålning och så få ett bättre liv.

Finns en intressant författare vid namn Aldous Huxley som hade ett intressant sista äventyr 1963. Ganska fin berättelse. LSD/psilocybin för medicinskt bruk och dessa typ religiösa upplevelser under kontrollerade former kan ju bevisligen minska dödsångest – se universitetsstudien på John Hopkins hospital, googla för youtube. Det finns nog många stackare bland oss som har lite dödsångest som kunnat botas. Det har även botat depressioner – men detta gillar inte läkemedelsbolagen eftersom de inte kan patentera och sälja dessa läkemedel (därför får de gärna förbjudas så de istället kan fortsätta det som botar symptomen istället för orsaken). De fungerar även oerhört effektivt mot viss migrän – ibland det enda verkningsfulla.

Hoppas var och ser till så att de som tjänar pengar på att vara politiskt korrekta=politiker, anställda som jobbar med narkotika och är rädda att förlora jobb t ex somliga poliser etc inte grumlar folks uppfattning. De som är rabiat emot all narkotika utan att nyansera bilden – såsom detta inlägg faktiskt gör – bör läsa på först.

Ska jag låta onyanserad kan jag konstatera att alkohol har skapat flest krockar, våldsbrott etc som drog. ”Narkotika” består av tusentals olika sorters droger(/mediciner). Vissa är dåliga – andra är verkligen bra. Sluta generalisera och bunta ihop allt i ett.

Det fanns även en president som hette ”nixon” som var en riktig buse som skapade ett ”war on drugs” för att få bort all uppmärksamhet från de gruvliga saker som gjorts i Wietnam och att dessa ”wars” fått USAs ekonomi att fungera bättre. Nixon blev senare uppmärksammad för att själv begått brott. Detta "war" spred sig överallt i världen utan eftertanke och bestod tills nyligen - en del av resultatet är vår uppfattning om att "alla droger är dåliga". Denna president har vi att tacka för att medicinsk forskning på en del av dessa droger avstannat i decennier.

Svar: Det var en rejäl kommentar du lämnar. Ska läsa den igen och försöka hänga med din argumentation.
Per-Anders

#6 - Mia

Jag tillhör också skaran som aldrig testat, och har ingen längtan efter det heller. Tror det är bättre att uppleva världen och livet som det är utan den sortens stimulantia....

Svar: Håller med dig där.
Per-Anders