Tänk om jag blivit Jägerintollerant

 
Laktosintolerans och glutenallergi har man ju hört talas om. Men Jägerintolleras - finns det?
 
Jag ställer frågan efter att sambon och jag tillbringat en långweekend i Berlin. I Berlin har vi vandrat runt på ett antal julmarknader (julmarknaden i Spandau var bäst, betydligt trevligare än Gendarmenmarkt), där vi tittat på tyska juldekorationer, ätit ett antal tyska korvar och druckit diverse tyska juldrycker. 
 
Jag kan också tillägga att det under vistelsen även slank ner en wienerschnitzel (och då snackar vi en riktig tysk wienerschnitzel, vilket är något helt annat än sådana där frysta varianter man kan köpa på Willys i Sverige) och några tyska öl, samt nåt slags fläsk i baguett som man grillade överallt på julmarknaderna. 
 
När det gäller de tyska juldrycker man kan välja på i de tyska julmarknaderna så finns det typ röd glühwein (upphettat rödvin blandat med Amaretto), vit glühwein (upphettat vitt vin blandat med exempelvis grappa) och varm choklad med Baileys. Under vår vistelse provade jag flera av de olika sorterna (det är viktigt att hålla värmen, eftersom det är ganska kallt i Berlin i december) men efter att jag till slut också provade en Jägertee hände något i min mage. 
 
Jag tänker inte här gå in på några detaljer om det som hände i min mage men jag skulle kunna säga att om terrorgruppen IS hade haft tillgång till samma sprängkraft hade de antagligen ödelagt både Syrien och Irak vid det här laget. 
 
Efter min Jägertee har min mage inte varit sig lik. Det bubblar och har sig i den även om jag bara äter lite pasta eller dricker vatten. 
 
Tänk om min Berlinvistelse utlöst Jägerintollerans hos mig. 
 
Bilden ovan. I Berlin träffade jag även på en konstig grön gubbe men det trodde sambon bara var inbillning. "Göna gubbar finns på trafikljusen", sa hon.
 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Julmarknad, Berlin, jul, Gendenmarkt, jägertee, glühwein
#1 - Kenneth

o Berlin i december brukar vara fint, kallt ja men mycket o titta på i den stan

Svar: Ja, Berlin är en härlig stad.
Per-Anders

#2 - Arvid och Lydia

Jägerintolerans låter besvärligt. Tur ändå att det fanns mycket annat som du kunde värma dig med. :-)

Var Berlin ett trevligt resmål i övrigt?

Svar: Berlin var jättetrevligt! Vänliga människor och bra lokala transportmedel.
Per-Anders

#3 - BP

Aj, stackarn! Alltså den Jägertee man dricker i Österrike innehåller 60-80% Stroh rum, å det lekar man inte med om man har en svensk mage. Så styrkan på alkoholhalten skulle mycket väl förinta IS & Co.

Å visst är tyska/österrikiska schnitzlar stora som dasslock. Dessutom är de inte platta, dvs 1 mm kött, 10 mm panering.

Hoppas att din magstarka armé lugnar ner sig snart!

Svar: Din analys av både Jägertee och schnitzlar är helt korrekt. De måste behandlas med försiktigt.
Per-Anders

#4 - kalebass

Intoleranserna har verkligen ökat. Någonstans ifrån kommer det väl, undrar var, hur och när...
Jäger som är så gott!(den vanliga). Hoppas det går över snarast.
Hade en liknande upplevelse i Danmark, men det handlade om en röd, smal korv...

Svar: En röd smal korv i Danmark..? Låter inte kul.
Per-Anders

#5 - Mia

Hmmm... ser att det var långweekend. Trevligt.... Kan nog tänka mig att resa till Tyskland för enbart mat och dryck. Allt annat blir bonuspoäng... även på grön gubbe!

Svar: Jag tror det finns många möjligheter till spännande matupplevelser i Berlin.
Per-Anders