Den blicken Kinberg Batra gav Löfvén

 
Det är lördag förmiddag och jag har brutit mot min heliga princip att aldrig kliva upp före klockan tolv en ledig dag. Men imorse råkade jag se i mobilen (brukar ibland surfa lite där i sängen) om den extrainsatta pressträffen klockan 10,30 på TV - och den ville jag se.
 
Budskapet på presskonferensen var att S-regeringen och de borgerliga partierna nu är överens. Det blir inget extraval. 
 
Ok. Kanske bra det. Risken med ett nyval hade ju varit att SD fått ännu fler röster, vilket skjutit Sverige ännu närmare katastrofens rand. Decemberövernskommelsen (som den kallas) ska väl också ge S-regeringen större möjligheter att leda landet utifrån sin egen politik, vilket naturligtvis är bra.
 
Men visst hade jag sett fram emot en spännande valrörelse där socialdemokraterna (förhoppningsvis) tagit debattfajten med SD och pulveriserat deras rasistpolitik. Fast det hade ju kanske i sig varit en risk. SD-anhängarna tenderar ju (märkligt nog) att öka varje gång partiet synas och nya skandaler blir offentliga.
 
Under presskonferensen var företrädarna från de sex partierna väldigt överens och inte minsta lilla konflikthärd syntes till. Men visst finns skillnadena där. Om inte annat i attityden. Moderatledaren (överklassföreträdaren) Anna Kinberg Batras blick när hon tittar på socialdemokraten (fackföreningskämpen) Stefan Löfvén visar med all tydlighet vem hon tycker är betydelsefull och vem hon inte tycker är det. 
 
Kanske som den gången hon påstod att stockholmare är smartare än lantisar.
 
 
#1 - Kenneth

tror det kommer vara problem i 4 år nu

Svar: Nja, man har väl tagit det här beslutet för att just slippa problem i riksdagshuset. Nu ökar möjligheterna för regeringen att driva sin egen politik.
Per-Anders

#2 - Arvid och Lydia

ja, det har varit en spännande dag i politiken. På Aftonbladet ser man att majoriteten av svenska folket är glada för att extravalet ställts in på Expressen kan vi läsa motsatsen.

Hur som helst lär makteliten kunna fortsätta som vanligt utan yttre störningar och det är förhoppningsvis bra för Sverige, i alla fall kortsiktigt.

Svar: Jo, detta är säkert bra för Sverige som läget ser ut just nu. SD är vän rejält missnöjda. Hoppas bara att de inte tar till väpnat våld, eller nåt...
Per-Anders

#3 - Mia

Bra eller dåligt att extra valet ställs in? Svårt att veta, men Sverige kan väl regeras snabbare på det här sättet om än inom vassa ramar. Det politiska läget känns bara så urbota tråkigt, tycker jag.Nu när det blev så här hoppas jag att de håller ihop som överenskommelse så vi slipper fler hot om nyval under den här mandatperioden.

Svar: En viktig uppgift som partierna bakom decemberöverenskommelsen har är att visa väljarna att detta är bättre än att ha SD i en maktposition. Om fyra år kommer betyget på den uppgiften.
Per-Anders

#4 - Veiken

Jag tycker att detta är mer än bra. Det innebär för framtiden att inget parti som är vågmästare kan de facto regera Sverige!
Samarbete, egna idéer, diskussioner och beslut! Det kallas utveckling!
Jag skulle önska att man höjer spärren till 5 eller 6 % för att kliva över tröskeln till riksdagen. Det går inte med en massa partier som har några få procent som ska vara med och bestämma! Rätt eller fel, vad vet jag, men det är vad jag tycker! Suck det blev långt!

Svar: Jo, det är säkert bra. Viktigast är att vi får en handlingskraftig regering utan inflytande från SD.
Per-Anders

#5 - kalebass

Stabiliteten är viktig i politiken. Att vela hit och dit som Löve´n har gjort är inte bra! Samtidigt visar detta att blocken ligger alldeles för nära varann, det är marknaden och vinstintresset som styr.
Jobbigast att tänka på är att SD,s ideer finns kvar hos alltför många, oavsett hur det går för övrigt.

Svar: Jag tror Löfvéns "velande" bara är taktik. Förhandlingsstrategier är ju trots allt hans styrka. Och till slut fick han ju också som han ville; en överenskommelse med borgerligheten.
Per-Anders