Så många poäng fick Reinfeldt i ESC 2013

 
Eurovision Song Contest 2013 i Malmö är avslutad och härmed vill jag presentera mina röster.
 
1 poäng: Fredrik Reinfeldt. Den svenske statsministerns insats som skådespelare en av sketcherna i mellanakten bevisade bara vad alla redan visste. Någon komiker är han ju verkligen inte.
 
2 poäng: Låten "You" med Robin Stjernberg. Sveriges bidrag fick endast 62 poäng och hamnade på 14 plats. Någon förvånad? Nej, inte jag i alla fall. Låten var alldeles för tam i det internationella perspektivet och försvann i mängden.
 
3 poäng: Bonnie Tyler. Väldigt märkligt att Storbritannien släpade fram Bonnie Tyler som representant i ESC. Brittisk snällpop med en gammal föredettingartist är dömt att misslyckas. 
 
4 poäng: Finlands bidrag. Krista Siegfrids låt "Marry Me" var extremt överklämmig och nästan påfrestande. Ett plus dock till den tuffa pussen på slutet.
 
5 poäng: Greklands bidrag. "Alcohol Is Free" med Koza Mostra var en kul låt som kändes som en recyclad variant av Kebabpizza Slivovitza från svenska Mellon 2008.
 
6 poäng: Norges bidrag. "I Feed You My Love" med Margaret Berger kan enklast beskrivas med Maria Montazamis nyord från Let´s Dance: Energetisk.
 
7 poäng: Petra Mede. På förhand utskällda Petra Medes insats som programledare tycker jag var helt okej. Kanske lite tråkig men hon kändes trygg och redig samt väldigt välartikulerad.
 
8 poäng: Danmarks bidrag. "Only Teardrops" med Emmelie de Forest var väl varken bättre eller sämre än något av de andra bidragen men de vann. Det är stort. Bra jobbat!
 
10 poäng: Inledningen av programmet. Programmets inledning där alla deltagarna promenerade över en bro, modell OS-invigning, tycker jag var hur cool som helst. Värdigt och helt i enlighet med programmets nya slogan We Are One.
 
12 poäng: Frankrikes bidrag. "L'enfer et moi" med Amandine Bourgeois var helt klart kvällens bästa låt. Väldigt oväntat eftersom Frankrike vanligtvis brukar leverera slemmiga ballader. 
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Fredrik Reinfeldt, ESC, Mello, ESCmalmo, Danmark, Petra Mede, Emmelie de Forest, Only Teardrops, Robin Stjernberg
 
Aftonbladet:
 
SvD:
#1 - AnnaKK

Vad bra med en klar och redig sammanfattning av allt jag missade när jag ägnade mej åt helt andra saker igårkväll! :-D

Svar: Det var syftet.
Per-Anders

#2 - Mia

Var Reinfeldt med? Jag trodde han levde i de anonymas värld... Nåja, i vart fall inte försöker agera som komiker... *s*

Svar: Reinfeldt deltog i en sketch. Men hans skådespelarinsats var ingen höjdare.
Per-Anders