Kanske kyrkan är räddningen för Gatufesten

 
Jag läser i media att Sundsvalls Gatufest har gått i konkurs. Därmed blev årets upplaga, som ägde rum för ett par veckor sedan, den sista. Endast 33 000 personer löste in sig på årets Gatufest och enligt arrangörerna skulle det ha behövts ytterligare 12 000 för att det skulle ha gått ihop. Frågan är varför de inte kom.
 
Jag var en av de där 12 000 som inte gick på Gatufesten i år. Det främsta skälet för mig var den fullständiga avsaknaden av attraktiva artister. Men jag tycker också att Gatufesten tidigare år varit en ganska bökig historia med alldeles för mycket trängsel och egentligen, om jag ska vara riktigt ärlig, med ett ganska torftigt innehåll. En samling trista artister, ett gäng mattält med dyr och trist mat samt ett nöjesfält känns inte speciellt spännande i längden.
 
Att Gatufesten, efter 25 år, nu lägger ner känns egentligen bara logiskt. Den har överlevt sig själv.
 
Osökt tänker jag på en helt annan gatufestival som jag besökte för en månad sedan. Det var under vår semestervecka på Malta där vi en kväll hamnade på en gatufestival i en av de små städerna på ön. Den kallades fyrverkerifestival och var ett arrangemang som de olika städerna på Malta under var sin helg turades om att genomföra. 
 
I vissa delar påminde det lite om Gatufesten i Sundsvall. Man kunde köpa öl och mat i stånd på gatan, det var väldigt mycket folk på plats och allt ägde rum på gatorna i centrala stan. Men en stor skillnad var att även kyrkan, mitt på torget, var öppen. Många människor befann sig också i kyrkan denna kväll för att sitta ner och filosofera en stund. När de var klara med det gick de ut och tog en bärs med sina vänner i öltältet utanför kyrkan. 
 
Till detta brände man av en jämn ström av fyrverkerier under hela kvällen. Jag noterade också att lokalbefolkning i alla åldrar var där; småbarnsfamiljer (inkl de små barnen), ungdomar, medelålders och pensionärer. Stämningen var gemytlig och alla verkade trivas.
 
Så vad sägs om att arrangera en återuppstånden Sundsvalls Gatufest i området kring GA-kyrkan? Kanske skulle ett koncept med möjlighet till både kontemplation och drängfylla bli framgångsrikt. Vem vet?
 
Fast själv skulle jag nog allra helst vilja att Gatufesten återuppstod som en riktig gatufestival med exempelvis performance art, gatuteater och spännande musikupplevelser. Allt direkt på gatan utan en massa påkostade scenarrangemang. It's time to go back to basic, typ.
 
Bilden ovan tog jag för en månad sedan på fyrverkerifesten i Zebbug på Malta.
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Malta, fyrverkerifestival, Sundsvall, gatufest, gatufesten, konkurs
#1 - Micke

Är ju inte min grej sådana festivaler..kulturkalaset som det kallas här startar ju i början av augusti..och undertecknad kommer inte sätta sin fot i stan.
Kan väl bero på att jag hellre åker hem efter jobbet förstås...men ändå :)

Många festivaler som dör ut...tror det handlar om att man slår på för stort ibland...några BRA artister och lite mat o öl..det räcker så.
fast det är ju jag då....haha...ja jösses.

Ha de fint nu Per-anders.

Svar: Ja, det är ju några festivaler som konkat på sistone.
Per-Anders

#2 - Jessica Högberg

Låter som en kul ide!! Men ja, back to basic... det finns ju så många artister som är bra inte bara de "stora" namnen som kostar en förmögenhet...
Hoppas du mår bättre!!

Svar: Jag mår klart bättre nu.
Per-Anders

#3 - BP

Ja Stockholm Water Festival gick också i graven av samma anledning som er gatufestival. På ett sätt tycker jag att detvär oerhört trist, men man kan liksom inte lura besökarna hur länge eller mycket som helst.
Men jag på en blogg att ni har fått massvis av drakar i stället lite varstans i Sundsvall;-)

Svar: Precis. Sundsvall är drakarnas stad.
Per-Anders

#4 - BP

Ja Stockholm Water Festival gick också i graven av samma anledning som er gatufestival. På ett sätt tycker jag att detvär oerhört trist, men man kan liksom inte lura besökarna hur länge eller mycket som helst.
Men jag på en blogg att ni har fått massvis av drakar i stället lite varstans i Sundsvall;-)

Svar: :)
Per-Anders

#5 - KajsaLisa

Låter lite som vår gamla kära vattenfestival, där alla t-shirts blev jättespännande för att dom såldes i tält istället för i affärer. Jag kommer fortfarande ihåg TV-4as hysteriska direktrapporteringar därifrån fast jag inte var så gammal.
"Jag står ju nere vid Strömbron där det är jättemycket folk, det vimlas för fullt och ...."
Just det och vaddå :)
Jag försöker hålla igång trissen under dom här söndagarna.

Svar: Min triss ligger nere. Temporärt.
Per-Anders

#6 - Åke

Jag ställer mig i det 12000 som heller inte gick i år. Sånt här dör tyvärr ut av sig själv om inte arrangörerna förnyar sig. Och alla de andra arrangemang som dyker upp i närheten. Ta bara som Thai festivalen som verkar ha varit en succé. Nästa år behöver de visst större område.

Svar: Thaifestivalen var trevlig tycker jag.
Per-Anders