Tänk om järnrören var en medveten SD-strategi

 
Idag var jag på Coop och handlade. I kassan slängde jag en blick på löpsedlarna och på Expressens stod det "Får rekordsiffror i Demoskop. SD-ledarens plan: avslöjar sina fiender i ny bok".
 
Jag tänkte för mig själv: Hur är det möjligt att Sverigedemokraterna lyckas höja sina opinionssiffror efter alla deras negativa affärer? Hur kan det komma sig att nära tio procent av Sveriges befolkning är beredda att rösta på ett parti vars företrädare går på stan och hytter med järnrör i fyllan? Jag får faktiskt inte ihop det där.
 
Men så slår det mig. Kanske allt är en medveten strategi från SD. Tänk om det var så att Kent Ekeroth medvetet släppte sin mobilfilm till Expressen för att på så sätt sprida den. SD-strategerna kanske visste att deras sympatisörer attraheras av handlingskraftiga politiker som tar saken (i detta fall järnrör) i egna händer.
 
Eftersom SD har invandrarfientlighet som sin profilfråga är det inte svårt att gissa att det är just den frågan som attraherar deras sympatisörer. Sett i det perspektivet kanske Ekeroths mobilfilm är ett riktigt smart drag i partiets marknadsföring. I filmen säger SD-företrädaren Erik Almqvist till Soran Ismail: "Det här är inte ditt land. Det är mitt land". Detta blir ett statement om SDs syn på "ickesvenskar". Tillsammans med detta statement blir sedan sekvensen med järnrören en komplett programförklaring från Sverigedemokraterna. Typ "Vi agerar!"
 
Jag har faktiskt undrat hur Expressen kom över de för SD komprometterande mobilfilmerna. Men om ovanstående teori skulle vara relevant kanske det får sin förklaring.
 
Visst, affären med järnrörsfilmen kostade flera ledande SD-politiker deras poster i partiledningen. Men om filmen resulterar i höga opinionssiffror (och sedermera valframgångar) är det trots allt ett lågt pris.
 
Förhoppningsvis är mina ovanstående teorier felaktiga. Jag hoppas även att inte så många som tio procent av svenskarna är rasister. Men jag kan ändå inte låta bli att få obehagliga rysningar av Sverigedemokraterna. Nästa val blir en riktig rysare.
 
 
Expressen:
 
DN:
 
Aftonbladet:
 
Läs även andra bloggares åsikter om Sverigedemokraterna, politik, Expressen, järnrör, rasism, Kent Ekeroth
#1 - Magnus99

Eller så intresserade sig allt fler svenska väljare vad Sverigedemokraterna står för genom att besöka deras sida och läsa till sig fakta. För det som Aftonbladet och Expressen sprider har ju visat sig inte riktigt stämma med SD åsikter och programförklaring.

Svar: .
Per-Anders

#2 - Magnus99

Eller så intresserade sig allt fler svenska väljare vad Sverigedemokraterna står för genom att besöka deras sida och läsa till sig fakta. För det som Aftonbladet och Expressen sprider har ju visat sig inte riktigt stämma med SD åsikter och programförklaring.

Svar: Fast det är just läsningen på SDs hemsida som ger de riktigt kalla kårarna. Exempelvis: "Ett befolkningsmässigt homogent samhälle har bättre förutsättningar att nå en fredlig och demokratisk utveckling, än en heterogen statsbildning".
Per-Anders

#3 - BP

Dessvärre tror jag nog att dina funderingar inte ligger långt ifrån sanningen.
Hörde om mätningen i bilradion. Tyckte det var väldigt märkligt att även Centern har ökat.
Ja, tur är väl att jag inte är intresserad av politik, annars skulle jag nog undra lite mera...

Svar: Kanske snart dax att börja öka intresset..?
Per-Anders

#4 - Roggan

Ibland kan jag förstå de som röstar på Sd. De är nog inte emot själva invandrarna och är inte rasister, utan att de fått det dåligt själva.Såsom pensionärer, arbetslösa, ensamstående m.fl. Samtidigt som regeringen säger att vi behöver arbetskraft från utlandet. Samt att regeringen säger att det fattas pengar till att sänka skatten för pensionärer, höja A-kassan, hjälpa ensamstående.

Svar: Men eftersom SD tydligt deklarerat att man är emot själva invandrarna så blir ju en röst på SD invandrarfientlig. Att många grupper fått det sämre i Sverige beror ju inte på invandrare utan på andra saker, exempelvis regeringens politik.
Per-Anders

#5 - Kaffehörnan

De kvittar vad dom gör o inte gör. Dom får mkt fokus inget annat parti får mer reklam. De är ett parti vilket som. Sverige valt, många hatar dom. Men hallå då är 90 % av folket puckade att rösta på dom.

Svar: Jag skulle vilja säga både och.
Per-Anders

#6 - Jonas

I och med att media tävlade om vem som kunde ta störst avstånd från händelserna i filmklippet kom Sverigedemokraterna att framstå som mobbade. Man brukar ju ställa sig på den mobbades sida, inte på mobbarnas sida. Sverigedemokraterna kom också att framstå som det enda oppositionspartiet i ett annars jämngrått, menlöst mittenväljaranpassat politiskt landskap.

Svar: Mobbade..? Det beteende SD-gossarna visade upp i mobilfilmen var väl verkligen exempel på hur man mobbar. Jag kan inte riktigt förstå hur det kan vara synd om Sverigedemokraterna.
Per-Anders