När kommer den bästa uppfinningen?

Det sägs att Charles Holland Duell, som i slutet av 1800-talet var chef för United States Patent and Trademark Office (USAs motsvarighet till Patent och registreringsverket), ville lägga ner sin verksamhet därför att "allt som kan uppfinnas redan är uppfunnet".
 
Detta sa han alltså i slutet av 1800-talet.
 
Man kan konstatera att det faktiskt kom några uppfinningar till under de följande 100 åren. Rätt många egentligen. Datorer, penicillin, television och naturligtvis bakmaskinen är bara några av alla exempel.
 
Det har alltså hänt en hel del inom den tekniska utvecklingen under de senaste 100 åren. Frågan är om det faktiskt är nu vi kommit till tidpunkten då det inte finns så mycket mer att uppfinna. Vi har datorer, vi har Internet och vi har digitala lösningar på det mesta runt omkring oss - så vad mer behöver vi?
 
Det är just här som den spännande tanken kommer. Om vi tänker på all den utveckling som ägt rum under de senaste 100 åren (som Charles Holland Duell inte trodde skulle inträffa), vilka blir då uppfinningarna som världen kommer att få se under de kommande 100 åren? Tanken svindlar. 
 
Vilken uppfinning saknar du som ingen uppfunnit än?
 
 
Fritänk:
 
Läs även andra bloggares åsikter om Patent, datorer, Internet, bakmaskin, utveckling, forskning, innovation
#1 - BP

Bra tänkt! Det jag saknar mest och önskar mig är att någon uppfann ett botemedel mot cancer och sjukdomar som t ex diabetes. Annars är jag nöjd;-)

Svar: De uppfinningarna skulle definitivt vara värdefulla.
Per-Anders

#2 - Lotta

Jag skulle vilja uppfinna en maskin så att jag kunde ladda mig med ytterligare hundar år så att jag får vara med och se vad de ska hitta på för några roliga uppfinningar framöver.

:-)

Svar: Det skulle förvisso vara intressant men det gäller att hitta något intressant att syssla med unde de där hundra åren. Kanske hitta på uppfinningar?
Per-Anders

#3 - anita

Ett piller som gör alla människor empatiska, generösa och välvilligt inställda till sin nästa, skulle det vara något? Pillret skulle jag döpa till PAX.

Svar: Bra idé tycker jag. Jobba på det!
Per-Anders

#4 - KajsaLisa

Motivationsextrakt för nyårslöften kanske. Var på gymmet igår och det känns i hela kroppen idag.




















































































































































































































































Svar: Jag tror det blev en hel del radbrytningar efter din kommentar...
Per-Anders