Snällrebeller i farten

Stickgrafitti. Så kallas det när man pryder lyktstolpar, träd mm med färgglada stickade kreationer. Jag har tidigare endast sett det på bild men idag fick jag se det i verkligheten - på bilparkeringen utanför ICA i Funäsdalen. 
 
Stickgrafitti har sitt ursprung i USA där ljusskygga figurer smyger omkring på nätterna och sprider sina stickade alster. Det finns flera olika benämningar på denna konstform, exempelvis yarn bombing och guerrilla knitting. Hur just detta exemplar hamnat på ett träd utanför ICA i Funäsdalen har jag ingen aning om jag tycker det var fint. 
 
Stickgrafitti är helt klart en cool (och snäll) form av rebellisk konst i det offentliga rummet. 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om Blogg100, #blogg100, Stickgraffitti, Stickgraffitti
#1 - Lotta

Vi har några graffitiställen där ungdomar kan måla eller spraya (kan vara vuxna också, vad vet jag. Har aldrig sett någon måla på någon av dessa ställen men motiven ändras efter hand så de smygel väl dit då vi nadra sover.
Vilken kul ide med stickgraffiti, kanske man skulle börja med :-)

Svar: Do it! Sedan vill vi se bilder på bloggen.
Per-Anders

#2 - BP

Absolutely love it!!!!! Kul att det finns i Sverige också, det är väldigt vanligt i Spanien! Mera sådant, gärna i konservativa Stockholm tack!

Svar: Du får sticka några kreationer och sätt support på närmsta stolpe..
Per-Anders

#3 - Susanne

Har sett stickgraffiti på söder i Stockholm. Kul tycker jag.

Svar: Kul tycker jag också.
Per-Anders