Kanske dags att bli rojalist

 
Jag är egentligen ingen anhängare av monarki. Det svenska statsskicket, där statschefens uppdrag förs vidare genom arv och inte via val, är inget annat än förlegat. Att Sverige dessutom har en kung som inte verkar tänka innan han uttalar sig, gör heller inte saken bättre. Hans svamlande svar på medias frågor är för det mesta enbart pinsamma.

Men igår kväll såg jag prinsessan Victoria på TV och blev positivt överraskad. Prinsessan medverkade på QX-galan (TV 4) där hon delade ut priset till Årets homo (som för övrigt gick till Jonas Gardell). Det faktum att prinsessan Victoria framträder i en gayfestival tyder på att förändringens vindar blåser i det svenska kungahuset. Jag tror knappast den nuvarande kungen skulle göra något liknande.
 
På QX-galans scen fick vi se en glad och avspänd Victoria, och min spontana reaktion blev: nu är det dags att kung Carl Gustaf abdikerar. Om vi nu ska ha monarki, så låt oss åtminstone få ha en statschef som står för en modern och öppen syn på omvärlden. Och törs visa det.
 
Länge leve drottning Victoria!
 
 
 
Läs även andra bloggares åsikter om monarki, republik, QX-galan, prinsessan Victoria, #blogg100, blogg100
#1 - BP

Vet inte om jag håller med dig här. Kungahuset i Sverige är ju betydligt "modernare" än t ex i England. Å monarkin drar in en massa pengar till Sverige också och ger god PR utomlands. Kungen är väldigt sympatisk tycker jag, även om han inte är född talare eller ens tänkare.
Viktoria är smart, precis som sin mamma.
Å du, det är "inne" att uppträda på gay galor även för politiker. Även sådant ger plus poäng verkar det som. Mona Sahlin gick ju i bräschen för det en gång i tiden på Pride festivalen. T o m Obama har i tv uttalat sig "positivt" för "gay marriages" i det pryda USA.

PS. Jonas Gardell tål jag tyvärr inte. Priset borde har gått till Anton Hysén, men han blev ju iaf vald till "Årets gay" vid en annan gala. DS

Svar: Nja, det där med att kungen ger PR utomlands tror jag bara är en myt odlad av monarkikramarna. Det finns bara en aspekt som är viktig när företag gör affärer utomlands och det är pengar. Jag tror knappast utländska affärsmän är beredda att betala mer för svenska produkter bara för att kungen är med.
Per-Anders

#2 - Mia

Det har jag tyckt länge, att kungen borde abdikera. Han lever inte upp till det förordnande han fått. Jag höll på att skriva förtroende, men det hade varit mer riktigt om han valts till kung. Victoria är både smart och snabbtänkt. Men å andra sidan tycker jag det är litet synd om de kungliga, de har ju inte valt sina roller egentligen, även om de har möjlighet att välja bort. Madeleine trivs inte i rollen, det tror i alla fall inte jag. Mycket tveksamt om kungen gör det, tror inte det, för han uppträder minst sagt besvärad och pinsamt alltför ofta. Carl Philip, ja, han har inte synts så mycket, så jag vet inte. Tror egentligen endast det är Victoria som är avslappnad inför media av våra kungliga... De ärver så mycket privilegier så då borde vi också kunna förvänta oss ett trevligt uppträdande... :-)

Svar: Det känns nästan som om Victoria håller på att förbereda sig för drottningrollen.
Per-Anders

#3 - Lisbeth

Instämmer, oxå impad <3
Men, låt Viktoria få vara småbarnsförälder färdigt först. Sen kan hon axla ansvaret - med bravur! tror jag :)

Svar: Fast Daniel borde ju kunna vara hemma med dottern medan jobbar på dagaran som drottning. På det viset får han något vettigt att göra.
Per-Anders

#4 - Micke

NJa..låt henne vara prinsessa ett tag till..tids nog tar hon ju över iallafall.

Jo..det var en stor grej att se henne där faktiskt..det var på tiden att kungahuset skickade en representant...!!!

Ha en fin Måndag...!

Svar: Victoria for president!
Per-Anders

#5 - Veiken

Jag håller fullständigt med dig! Prinsessan Victoria är en fantastisk representant för Sverige! Hon blir en drottning att vara stolt över en vacker dag! :)

Svar: Jämfört med sin far är hon kung.
Per-Anders